Jakie mogą być przyczyny nierównej pracy silnika diesla?
Jednostka napędowa jest sercem samochodu i to najczęściej od jej kondycji zależy sprawność pojazdu. Poprawnie pracujący silnik zapewnia kierowcy płynną i dynamiczną jazdę oraz pewność, że auto nie zawiedzie w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Niedomagania w pracy silnika nie tylko utrudniają jazdę, ale mogą doprowadzić do całkowitego unieruchomienia auta. Nie warto dopuszczać do takiej sytuacji i lepiej zareagować przy pierwszych objawach nierównej pracy silnika. Dowiedz się, jakie mogą być tego przyczyny w pojazdach zasilanych dieslem.
„Samochody z silnikami diesla – opowiada mechanik firmy Auto-Trans z Lublina – cieszą się wśród kierowców opinią trwałych i niezawodnych. Nowoczesne silniki zasilane olejem napędowym dysponują dużym momentem obrotowym, co pozwala na dynamiczną jazdę, a przy okazji spalają stosunkowo małą ilość paliwa. Są więc ekonomiczne i tańsze w eksploatacji niż ich benzynowe odpowiedniki. Wysokie normy ekologiczne, narzucane przez Unię Europejską powodują, że silniki diesla są przyjazne środowisku. Warunkiem tego jest jednak utrzymywanie ich w dobrej kondycji technicznej poprzez regularne serwisy i przeglądy. Nasza firma zajmuje się serwisem pojazdów i specjalizuje się w naprawach silników wysokoprężnych”.
Silniki diesla są wytrzymałe i przygotowane do dużych przebiegów, pod warunkiem ich właściwej eksploatacji i przestrzegania reżimów serwisowych. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek zakłóceń w pracy silnika należy jak najszybciej zwrócić się o pomoc do specjalistycznego serwisu, który dokona profesjonalnej diagnostyki i naprawy pojazdu.
Zapchany filtr paliwa
Jedną z przyczyn nierównomiernej pracy silnika wysokoprężnego może być zapchany filtr paliwa. Silniki diesla o nowoczesnej konstrukcji, mocno wysilone i współpracujące z turbodoładowaniem wrażliwe są na czystość i jakość paliwa. Jakiekolwiek nieczystości i niejednorodności oleju napędowego wychwytywane są przez filtr. Nadmierne nagromadzenie zabrudzeń blokuje filtr, który przestaje dostarczać do układu zasilania silnika wystarczającą ilości paliwa.
Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa
Utrudnione uruchamianie pojazdu, nierównomierna praca na wolnych obrotach oraz szarpanie silnika podczas jazdy może być spowodowane niesprawnością regulatora ciśnienia paliwa. Odpowiada on za właściwe dawkowanie oleju napędowego i zapewnia jego wtryskiwanie przy ciśnieniu dochodzącym nawet do 2000 barów. Po wyeksploatowaniu regulatora jego wydajność spada. Wówczas wymaga ona wymiany.
Niesprawność układu wtryskowego
Niedomagania układu wtryskowego może mieć przyczynę w uszkodzeniu podkładek pod wtryskiwaczami. Na skutek wysokiej temperatury mogą one ulec odkształceniom i degradacjom. Uszkodzeniu ulec mogą także same wtryskiwacze, które są wrażliwe na jakość paliwa oraz nadmiar stosowanych dodatków w postaci biokomponentów. Awarię wtryskiwaczy sygnalizują problemy z rozruchem pojazdu, szarpanie podczas jazdy, nierównomierna praca silnika oraz czarne dymienie spalin i większe zużycie paliwa. Wyeksploatowane wtryskiwacze elektromagnetyczne można poddać regeneracji, natomiast piezoelektryczne wymagają wymiany.
Nierównomierna praca silnika może być także spowodowana innymi usterkami lub błędami. Oferta dobrych serwisów silników diesla obejmuje również inne usługi, które pozwalają na przywrócenie jednostce napędowej pełnej sprawności. Są to:
- ustawienie rozrządu,
- wymontowanie wtryskiwaczy,
- regeneracja pompy wstępnej,
- regeneracja pompy wysokiego ciśnienia,
- kasowanie błędów,
- wymiana świec żarowych,
- kontrola poziomu ciśnienia sprężynowego,
- naprawa sterowników.
Doświadczone serwisy oferują także pomoc przy w problemach związanych z prawidłowym funkcjonowaniem koła dwumasowego oraz pracą turbosprężarek. Na koniec warto jeszcze raz przypomnieć o dwóch podstawowych warunkach, które zapewnią dużą żywotność silnika diesla. Są to wysoka jakość paliwa oraz regularne przeglądy pojazdu w sprawdzonym i renomowanym serwisie.