Jakie silniki nie tolerują LPG?
Samochodowe instalacje LPG to rozwiązanie dość popularne w społeczności kierowców – w roku 2018 po polskich drogach poruszało się ponad 3 miliony samochodów zasilanych gazem, co daje 14% ogólnej ilości zarejestrowanych w kraju aut. Duża popularność gazu wynika między innym iż faktu, że jest on znacznie tańszy od benzyny. Czy jednak wszyscy kierowcy mogą sobie pozwolić na takie rozwiązanie w swoim pojeździe?
Jakie silniki nie nadają się do LPG?
Należy zwrócić uwagę na dwa istotne aspekty, jeden z nich dotyczy zastosowanego w silniku systemu spalania, a drugi materiałów, które producent wykorzystał do wytworzenia silnika. Oba aspekty decydują o kosztach zarówno montażu jak eksploatacji. Stąd też w niektórych samochodach montaż instalacji LPG mija się z celem, który chce uzyskać właściciel pojazdu – zauważa przedstawiciel firmy Auto Gaz Śląsk - To, co zaoszczędzimy na tanim paliwie gazowym będziemy musieli włożyć w naprawę auta. Nie wspominając o tym, że częste usterki są uciążliwe i mogą prowadzić do ograniczenia mocy silnika lub nawet unieruchomienia pojazdu w najmniej odpowiednim momencie. Dlatego jeśli planujemy kupno samochodu specjalnie z myślą o zamontowaniu w nim instalacji gazowej, powinniśmy wcześniej sprawdzić, czy w interesującym nas modelu nie wystąpią problemy w trakcie jego eksploatacji na paliwie gazowym.
Większość kierowców zapewne doskonale zdaje sobie sprawę, że instalacje LPG nie powinny być montowane w każdym samochodzie. Dlaczego? Nie chodzi o to, że silnik po montażu LPG przestanie działać – problemem są natomiast awarie, na które niektóre silniki są narażone w dużo większym stopniu niż inne. Należy mieć świadomość że usuwanie awarii związanych ze zużywaniem się głowic czy zaworów – co jest zdecydowanie najczęstszym problemem silników nietolerujących LPG – jest dość kosztowne. Same części, w zależności od modelu auta, mogą kosztować od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych – do tych kwot należy również dodać koszt robocizny. W niektórych autach do takich usterek może dochodzić nawet po przejechaniu zaledwie 30 tysięcy kilometrów.
Instalacja LPG w każdym aucie? Możliwe, ale…
Informacje o tym, że dana jednostka napędowa nie powinna być zasilana paliwem gazowym są przekazywane najczęściej przez użytkowników tych pojazdów, w których w trakcie eksploatacji wystąpiły problemy. Nie ma tzw. „czarnej listy” , jest natomiast bezwzględny obowiązek stosowania się do zaleceń eksploatacyjnych, określonych dla pojazdów zasilanych paliwem gazowym.