Metody usuwania rys samochodowych
Do uszkodzenia lakieru samochodowego wcale nie trzeba stłuczki. Rozmaite rysy i otarcia mogą powstawać nawet podczas zwykłej, codziennej eksploatacji auta. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że dla lakieru zabójcze mogą okazać się szczotki na myjni, owady, rozbijające się na masce podczas bardzo szybkiej jazdy, a nawet nieumiejętnie usunięte ptasie odchody. Jak usunąć rysę na lakierze, jeśli nie udało się zapobiec jej powstaniu?
Kilka słów o lakierze samochodowym
Jeżeli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie właśnie dostrzegłeś rysę na swoim samochodzie i zastanawiasz się, jak usunąć ją możliwie najmniejszym kosztem. Zanim zaczniesz wprowadzać w życie pomysły, które udało ci się znaleźć w sieci, dobrze byłoby dowiedzieć się nieco o strukturze samochodowych powłok lakierniczych. Nie jest to wiedza szczególnie skomplikowana, a przyswojenie jej być może pozwoli ci uniknąć pogorszenia sytuacji.
Karoserię, czyli blachy, z których zbudowane jest nadwozie samochodu, pokrywa kilka warstw zabezpieczeń. Najniżej znajduje się warstwa gruntu, która stanowi ochronę antykorozyjną. Na grunt nakłada się wypełniacz, który pozwala idealnie wygładzić powierzchnię i przygotować ją na przyjęcie kolejnych powłok. Trzecią, najgrubszą warstwę stanowi lakier bazowy, odpowiadający za kolor samochodu. Z wierzchu zabezpieczany jest lakierem bezbarwnym. Klar nadaje połysk karoserii i stanowi ostatnią warstwę jej zabezpieczenia – opowiada ekspert z zakładu blacharsko-lakierniczego MORĄG w Kielcach.
Dobierz metodę naprawy do stopnia uszkodzenia lakieru
Jeżeli rysa nie sięga głęboko, a więc uszkodzeniu uległa wyłącznie warstwa lakieru bezbarwnego, naprawa nie powinna być szczególnie skomplikowana, a być może uda ci się ją przeprowadzić samodzielnie. Strzeż się jednak domowych sposobów maskowania rys. Absolutnie nie korzystaj z porad, sugerujących wcieranie w lakier pasty do zębów czy innych, łatwo dostępnych środków. Powierzchniowe zadrapania możesz usunąć za pomocą specjalnej kredki lub wosku koloryzującego. Takie kosmetyki samochodowe nie są drogie, a z ich pomocą uda ci się skutecznie, chociaż jedynie chwilowo zażegnać problem płytkich rys.
Kredki i woski do samodzielnego użytku sprawdzają się zatem do maskowania uszkodzeń klaru, którego warstwa ma ok. 0,04 mm, czyli naprawdę niewiele. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie ustalić, jak głębokie jest uszkodzenie, koniecznie zdecyduj się na odwiedziny w zakładzie lakierniczym. Lakiernik szybko i dokładnie oceni stopień oraz głębokość uszkodzenia powłok karoserii, będzie też w stanie doradzić najlepsze rozwiązanie. Jeśli ubytek ma rozległą powierzchnię, ale nie jest głęboki, może zaproponować polerowanie lakieru lub usuwanie rys i obtarć metodą SSR. Jeżeli doszło do uszkodzenia lakieru bazowego lub, co gorsza, pod nim rozpoczęły się już procesy korozyjne, niezbędne będzie lakierowanie; żadna z metod wymienionych wcześniej nie stanowi wystarczającego rozwiązania na dłuższy czas i nie jest w stanie rozwiązać problemu rdzy.
Właściciele samochodów niekiedy odwlekają decyzję o oddaniu auta do profesjonalnej lakierni ze względu na koszty takiego przedsięwzięcia. Tymczasem szybka i fachowa reakcja na wykrycie uszkodzeń lakieru to najlepszy sposób na uniknięcie niepotrzebnych wydatków. Każda rysa czy obtarcie skutkuje osłabieniem ochrony karoserii przed korozją, a pozostawienie takich uszkodzeń samym sobie nieuchronnie prowadzi do korozji, którą ciężko zatrzymać. A więc jeśli zależy ci na tym, by samochód nie stracił szybko na urodzie ani na wartości, nawet niepozorne przetarcie powinno skłonić cię do konsultacji z lakiernikiem. Korzystając ze specjalistycznej wiedzy i narzędzi, fachowiec będzie w stanie ustalić, czy w konkretnym przypadku wystarczające będzie uzupełnienie lakieru w miejscu uszkodzenia, czy w ostatecznym rozrachunku bardziej opłacalne będzie lakierowanie całej powierzchni danego elementu.