Kord stalowy to do 20% masy opony. Co się z nim dzieje po jej zużyciu?
Zużyte opony samochodowe są wyjątkowo uciążliwym odpadem dla środowiska, zwłaszcza że nie ulegają one naturalnej degradacji. Masa opon corocznie poddawanych wymianie szacowana jest w naszym kraju na ok. 300 tysięcy ton i z roku na rok wzrasta. Dlatego też opony po zakończeniu swojej przydatności poddaje się recyklingowi. Jedna z trzech form utylizacji opon polega na odzyskiwaniu kordu stalowego. Warto przeczytać, jak można go wykorzystać.
„Kord stalowy jest częścią opony. Jest to opasanie stalowe, splecione z cienkich, metalowych drutów, które zatopione jest w mieszance gumowej opony. Zadaniem kordu jest wzmocnienie opony oraz nadanie jej odpowiedniej wytrzymałości, a także stabilizacja profilu opony. Stal wykorzystywana do produkcji opon jest zaliczana do wysokojakościowych stali specjalnych. Stanowi ona nawet do 25% wagi opony i jest cennym surowcem wtórnym” – wyjaśnia specjalista z firmy Orzeł S.A., w której od 10 lat prowadzony jest recykling opon.
Sposoby recyklingu opon
Zużyte opony można poddać procesowi regeneracji oraz recyklingowi materiałowemu lub energetycznemu. Regeneracja opon polega na przywróceniu ich własności użytkowych poprzez ich bieżnikowanie, czyli nałożenie nowego bieżnika. Proces ten wykonuje się na zimno lub na gorąco. Recykling energetyczny, to nic innego, jak spalanie opon w piecach różnego typu zakładów przemysłowych. Wykorzystuje się je między innymi w cementowniach i elektrociepłowniach. Najkorzystniejszą metodą utylizacji opon jest recykling materiałowy. Polega on na mechanicznym rozdrabnianiu opony i odzyskiwaniu z niej cennych surowców.
Recykling materiałowy – odzyskiwanie gumy i kordu stalowego
Troska o środowisko naturalne zmusza do coraz intensywniejszego korzystania z materiałów pozyskanych z recyklingu. Dotyczy to także opon samochodowych, których składowanie zabronione jest przez Unię Europejską. Specjalistyczne zakłady zajmują się utylizacją opon i odzyskują z nich wartościowe surowce. Podczas mechanicznego rozdrabniania opon pozyskuje się gumę oraz kord stalowy. Guma jest surowcem, który w postaci granulatu stosowany jest między innymi jako dodatek do produkcji nowoczesnych mas asfaltowych. Ta technologia pozwala na budowę nawierzchni drogowych odpornych na uszkodzenia mechaniczne, o podwyższonej przyczepności oraz wytrzymałości na obciążenia ciężkimi pojazdami. Asfalty modyfikowane gumą podnoszą komfort jazdy i zwiększają bezpieczeństwo ruchu drogowego. Korzystając z granulatu gumowego, wytwarza się także nawierzchnie sportowe.
Pozyskiwanie i wykorzystywanie kordu stalowego
Kordy stalowe opon samochodowych wykonane są ze specjalnej stali o wysokiej jakości. Musi być ona mocna i wytrzymała na odkształcenia mechaniczne. Wagowo stanowić może ona ¼ masy całej opony. W dobrych zakładach recyklingowych odzyskuje się prawie 100% jej zawartości. Proces odzyskiwania kordu stalowego polega na oddzieleniu go od opony oraz oczyszczeniu z różnego typu pozostałości. Obecność resztek gumy na powierzchniach kordu powoduje niebezpieczeństwo występowania silnych płomieni w momencie załadunku do pieca hutniczego, a także powstawania spalin o wysokiej temperaturze. Dlatego tak ważna jest czystość odzyskiwanego kordu i oddzielnie go od frakcji niemetalicznych. Są nim pozostałości gumy oraz kordów tekstylnych, wykonanych z wiskozy, poliamidu, a również z włókna szklanego.
Kord stalowy po procesie doczyszczenia trafia do hut, gdzie zostaje przetopiony w piecach hutniczych, przede wszystkim w piecach łukowych i konwertorach. Po przetopie stal staje się pełnowartościowym surowcem, który może być wykorzystywany w wielu branżach przemysłu. Recykling opon i odzyskiwanie kordu stalowego nie tylko ma znaczenie ekologiczne, ale w dużej mierze ekonomiczne.