Najczęstsze usterki manualnych skrzyń biegów
Dawniej manualne skrzynie biegów uważane były za niemal bezawaryjne i często bez problemu wytrzymywały setki tysięcy kilometrów. Dziś, z racji tego, że skrzynie przenoszą znacznie większe obciążenia i momenty obrotowe niż kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu, do ich awarii dochodzi jednak znacznie częściej. Jakie są najczęstsze usterki manualnych skrzyń biegów i w jaki sposób się objawiają?
Ciężka praca manualnej skrzyni biegów
Często występującym objawem, który wskazuje na usterkę manualnej skrzyni biegów, jest jej ciężka praca. Może ona wynikać z ubytku oleju w skrzyni lub zbyt starego oleju, który stracił swoje właściwości. Problem z pracą skrzyni biegów może brać się także z nieumiejętności obsługi sprzęgła. Niektórzy kierowcy nie dociskają pedału sprzęgła do końca albo podsuwają pod same pedały kilka warstw dywaników. Skutkuje to szybszym zużywaniem się sprzęgła i utrudnioną pracą samej skrzyni. W końcu awaria może wynikać ze zużycia się sprzęgła i popychaczy lub niewyregulowanych linek. W takim wypadku warto udać się do dobrego warsztatu, takiego jak ADF Serwis, a jego pracownicy zajmą się wyeliminowaniem problemu.
Zgrzytanie biegów podczas ich zmiany
Niektóre awarie manualnych skrzyń biegów dają o sobie znać poprzez zgrzytanie podczas zmiany biegów. Zaczyna się ono już przy wrzucaniu pierwszego biegu lub biegu wstecznego. Zazwyczaj nie jest to błąd wewnątrz skrzyni – wina leży najczęściej po stronie zewnętrznych mechanizmów. Do występowania trudności przyczyniają się między innymi zapieczone linki i zużyte popychacze. Zdarza się też, że za problemy odpowiadają zużyte synchronizatory, które mają za zadanie wyrównywać obroty współpracujących ze sobą podzespołów. Wówczas konieczna jest natychmiastowa naprawa skrzyni biegów, ponieważ użytkowanie pojazdu z rozregulowanymi synchronizatorami może doprowadzić do kolejnych, poważniejszych usterek, które mogą skutkować koniecznością wymiany kosztownych kół zębatych.
Niepokojące wycie manualnej skrzyni biegów i samoistny ruch lewarka
Problemy z manualną skrzynią biegów mogą objawiać się w postaci niepokojącego wycia dobiegającego z jej okolic. W niektórych pojazdach jest to normalne, ale w większości wskazuje na usterkę. Zazwyczaj chodzi o zużycie łożyska albo kół zębatych. Zwlekanie z naprawą może spowodować nawet rozerwanie obudowy skrzyni, więc warto jak najszybciej udać się do serwisu. Zdarza się także, że w trakcie przyspieszania i hamowania lewarek samoistnie się porusza. Przyczyną takiego stanu rzeczy są zazwyczaj zużyte poduszki mocujące skrzynię lub elementy sterujące jej pracą, takie jak popychacze lub linki, które należy wymienić.