Rola i znaczenie przewodów hamulcowych w konstrukcjach pojazdów
Większość właścicieli pojazdów wie, czym są klocki albo tarcze hamulcowe. Jeśli coś złego się dzieje z hamulcami, najpierw przypuszczają, iż jest to wina tych elementów. Nie każdy ma jednak świadomość, jak istotną rolę odgrywają przewody hamulcowe. Dzielą się na twarde oraz elastyczne i one tak samo odpowiadają za efektywne zatrzymywanie pojazdów. Co za tym idzie – Twoje bezpieczeństwo także od nich zależy. Co więc warto wiedzieć na ten temat?
Przewody hamulcowe – dlaczego są tak ważne?
Przewody hamulcowe to niezaprzeczalnie jedne z najważniejszych elementów układu hamulcowego. Dzielą się na twarde i elastyczne. Te pierwsze są produkowane z miękkich metali, które są bardzo odporne na korozje i szkodliwe czynniki. Często są to miedź lub mosiądz. Ich głównym zadaniem jest doprowadzenie płynu hamulcowego do przewodów elastycznych oraz cylinderków i zacisków.
Elastyczne zaś łączą ruchome części i są wykonane z gumy odpornej na płyn hamulcowy. Guma jest konieczna, aby elementy współdziałały z zawieszeniem. By były bardziej wytrzymałe, nierzadko się stosuje dodatkowe zabezpieczenia w postaci zbrojenia z oplotu stalowego. Czasami zastępuje go materiał syntetyczny. Przewody hamulcowe elastyczne są więc bardziej podatne na uszkodzenia, dlatego muszą być wymieniane częściej.
To właśnie one bezpośrednio odpowiadają za skuteczność hamowania, gdyż rozdzielają ciśnienie, które powstaje w skutek naciskania pedału. Jest ono przekazywane aż do zacisków lub bębnów, a w efekcie klocki ulegają zaciśnięciu. Tak dokładnie przebiega proces hamowania. Jak więc widać, ich sprawność jest nadzwyczaj istotna – decydują o bezpieczeństwie Twoim i innych uczestników ruchu.
Kiedy przewody hamulcowe ulegają zużyciu?
Warto pamiętać, że najczęściej uszkodzeniom i pęknięciom ulegają przewody w autach, które są narażone na znaczne przeciążenia. Dotyczy to przede wszystkim samochodów terenowych i sportowych. Często także dotyka pojazdów o dużej wadze i tych, które mają regulacje prześwitu. W ich przypadku przewody miękkie są najwrażliwsze. W wersji twardej najczęstszą przyczyną uszkodzeń nie jest intensywna eksploatacja, lecz postępująca z czasem korozja.
Jak rozpoznać, że przewody uległy zniszczeniu? Jak mówi specjalista z firmy MIREX, głównym objawem są wszelkie sygnały, które Cię niepokoją np. zbyt miękki pedał hamulca. Zazwyczaj podczas uszkodzenia dochodzi do wycieku płynu, więc dłuższe hamowanie również może być spowodowane przez niesprawne przewody hamulcowe. Dlatego warto przeprowadzać regularne kontrole układy hamulcowego i nie zapominać o wymianie płynu. Dzięki temu przewody będą się dłużej nadawały do eksploatacji.