Artykuł sponsorowany
Na czym polega tulejowanie bloków i proces tulejowania bloków silnika

Na czym polega tulejowanie bloków i proces tulejowania bloków silnika

Każdy podzespół mechaniczny ma swoją określoną żywotność, po której osiągnięciu dalsza eksploatacja nie jest już możliwa ze względu na nadmierne zużycie i utratę pierwotnych parametrów. Zasada ta dotyczy również silników spalinowych, jednak w tym przypadku okres użytkowania można wydłużyć, stosując specjalistyczne metody regeneracji. Jednostki napędowe mogą być poddawane zarówno szlifowaniu, jak i procesom  tulejowania.

W jaki sposób zużywają się silniki spalinowe?

Każdy silnik spalinowy jest zbudowany z elementów, które pracują w trudnych warunkach i muszą sobie radzić z wieloma wyzwaniami związanymi z dużymi obciążeniami mechanicznymi oraz termicznymi. Wynikają one z pojawiających się w wyniku spalania mieszanki paliwowej sił, działających zarówno na wszystkie części ruchome, jak i blok silnika oraz jego głowicę, a także z bardzo wysokich temperatur. Choć do budowy poszczególnych podzespołów używa się materiałów o wysokiej wytrzymałości, konstrukcja jest zaprojektowana tak, by możliwie efektywnie odprowadzać ciepło oraz zapewniać właściwy poziom smarowania, to z czasem dochodzi do naturalnego zużycia się wszystkich elementów szczególnie narażonych na tarcie i przegrzanie. Przy dłuższej pracy jednostki napędowej nieuniknione będzie postępujące ścieranie się pierścieni oraz wewnętrznych ścian cylindrów, a w wielu przypadkach również tłoków czy zaworów – wyjaśnia ekspert z firmy JURGAL, zajmującej się regeneracją silników.


Ogólne zasady konstrukcji silnika spalinowego są dość proste. Korpus składa się z trzech części – środkowej, czyli bloku silnika, gdzie znajdują się otwory cylindrów, w których podczas pracy poruszają się tłoki; dolnej, miski olejowej zamykającej komorę, w której znajduje się wał korbowy obracany za sprawą przemieszczających się tłoków; górnej, tzw. głowicy silnika, w której znajdują się gniazda zaworów doprowadzające mieszankę paliwowo-powietrzną lub samo powietrze oraz wyprowadzające spaliny, a także otwory do montażu świec przy zapłonie iskrowym, jak również wtryskiwacze paliwa. Elementy, które są szczególnie narażone na zużycie to miejsca, w których stykają się ze sobą części ruchome i nieruchome. W przypadku części dolnej będą to panewki wału korbowego, w górnej gniazda zaworów, natomiast w przypadku bloku – wewnętrzne powierzchnie cylindrów.

Zużycie wewnętrznych powierzchni cylindrów ma związek z tarciem pojawiającym się między nimi a warstwą zewnętrzną znajdujących się na tłokach pierścieni. Choć silnik jest smarowany  olejem, to z czasem ulega on naturalnemu zużyciu, tracąc część swoich właściwości. Podczas eksploatacji silnika w oleju gromadzą się osady pochodzące z jego częściowego spalania w wysokiej temperaturze, co zmienia jego lepkość, a zatem zdolność do przylegania do chronionych powierzchni, a także pogarsza odporność termiczną i zmniejsza zdolność do schładzania smarowanych elementów. Pogarszająca się jakość oleju prowadzi do pojawiania się podwyższonego tarcia, a zatem drobin metalu pochodzących z pracujących podzespołów. Gromadzą się one w oleju, dodatkowo wpływając na zwiększanie zużycia, działając podobnie jak ścierniwo. Jeśli olej silnikowy nie jest regularnie wymieniany, ścieranie się elementów przebiega znacznie szybciej, jednak przy dłuższych przebiegach nawet w najlepiej zadbanym silniku zaczną się pojawiać oznaki zużycia.

Dlaczego naprawa silnika może być niezbędna przy większych przebiegach?

Tarcie i ścieranie wewnętrznej powierzchni cylindrów oraz znajdujących się na tłokach pierścieni prowadzi do utraty szczelności. Wskutek długotrwałych wzajemnych oddziaływań powiększa się średnica cylindrów, a zmniejszeniu ulega średnica pierścieni. Dodatkowym elementem wpływającym na pracę silnika są zarysowania powstałe w wyniku działania drobin znajdujących się w oleju oraz nierównomiernego zużywania się materiału, z którego są wykonane poszczególne części. Efektem nieszczelności jest przedostawanie się niespalonego paliwa do komory wału korbowego, a także zmniejszenie stopnia sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej, co skutkuje zwiększeniem zużycia paliwa przy obniżeniu uzyskiwanej mocy, a w dłuższej perspektywie prowadzi do uszkodzenia pozostałych elementów silnika.

W razie narastających problemów z silnikiem jego stan weryfikuje się w kilku kolejnych etapach pozwalających na stwierdzenie, czy musi zostać poddany naprawie. Pierwszym wykorzystywanym sposobem jest zwykle pomiar ciśnienia sprężania. Wykonuje się go, montując w otworach świec specjalne czujniki – najczęściej elektroniczne – i obracając wał korbowy za pomocą rozrusznika. Wysokie odstępstwa od nominalnych wartości określanych przez producenta pozwalają na stwierdzenie czy w silniku pojawiły się nieszczelności. Weryfikacja ich przyczyny jest prowadzona zwykle w ramach tzw. próby olejowej. Dzięki podaniu ściśle określonej dawki oleju silnikowego wprost do cylindra i ponownym wykonaniu pomiaru ciśnienia sprężania można ustalić, czy przyczyną kłopotów są zawory i gniazda zaworowe, czy też problem leży w połączeniu pierścieni i cylindrów.

Stwierdzenie nieszczelności w obrębie gniazd zaworowych oznacza konieczność ingerencji w głowicę silnika. W sytuacji, gdy pojawia się ona na styku pierścieni i cylindrów, konieczna będzie naprawa bloku silnika – potwierdzeniem diagnozy jest pomiar wymiarów wewnętrznych cylindrów oraz oględziny bloku silnika. W razie, gdy gładź nosi wyraźne ślady zużycia, a uzyskane wyniki pokazują jej nadmierne starcie do wyboru – w zależności od rodzaju jednostki napędowej i jej konstrukcji – pozostają dwie metody: szlif lub wykonanie tulejowania bloku silnika. W przypadku szlifu procedura wiąże się z powiększeniem średnicy wewnętrznej cylindra i zebraniem pewnej ilości materiału co pozwala na usunięcie wszelkich nierównomierności. Po wstępnym szlifowaniu wykonuje się proces honowania, które dodatkowo wygładza powierzchnię, a także odtwarza za sprawą szlifu krzyżowego wewnętrzną strukturę kanalików pomagających w rozprowadzaniu oleju między pierścieniem a cylindrem. Dokonanie szlifu wymaga zastosowania kompletu tłoków o zwiększonych rozmiarach. Zdarza się jednak, że szlifowanie jest niemożliwe i konieczne będzie przeprowadzenie tulejowania.

Tulejowanie bloku silnika

Wewnętrzna powierzchnia cylindrów w nowoczesnych silnikach nie jest na ogół wykonana z tego samego materiału, co cały blok. Wynika to m.in. z chęci obniżenia masy jednostki napędowej, a także dążenia do obniżenia jej ceny. Specjalnie wzmocnione materiały są więc używane tylko do produkcji tulei, które są osadzane w przygotowanych pod cylindry otworach, podczas gdy reszta jednostki napędowej może być zrobiona z tańszego i mniej odpornego na zużycie materiału np. stopu aluminium. Tuleje montowane w silniku są osadzane w gniazdach dzięki pasowaniu. Otwory mają taki sam wymiar wewnętrzny, jak średnica zewnętrzna tulei – mogą więc być tak jak podczas montażu silnika wypchnięte, a następnie zastąpione nowymi.

Proces tulejowania jest wykonywany w różnych przypadkach. Z możliwości tej korzysta się wtedy, gdy grubość ścianek tulei jest na tyle mała, że wykonanie szlifu nie będzie możliwe z uwagi na ryzyko znacznego zmniejszenia wytrzymałości. Tulejowanie będzie też nieodzowne wówczas, gdy uszkodzenia są na tyle głębokie, że szlif musiałby być bardzo duży, co uniemożliwiłoby znalezienie odpowiednich tłoków. W przypadku wielu jednostek napędowych zdarza się też tak, że zestawy naprawcze w postaci tłoków o powiększonej średnicy wcale nie są oferowane.

Osadzenie nowej tulei wymaga bardzo dużej precyzji, ponieważ jest ona wciskana w blok silnika przy różnicach wymiarowych wynoszących w zależności od jednostki napędowej od 0,01 do 0,1 mm, przy czym większe wartości dotyczą na ogół tulei z kołnierzem, co pomaga w jej właściwym pozycjonowaniu. W wielu przypadkach otwór pod montowaną tuleję musi być odpowiednio przygotowany, choć zależy to od rodzaju silnika i rodzaju tulei. Operacja tulejowania jest trudna, ponieważ konieczne będzie zachowanie wysokiej czystości, a także precyzyjny rozkład działającej siły, tak by element nie uległ uszkodzeniu. Równie ważny jest właściwy dobór tulei – trzeba pamiętać, że jest ona wykonana z odmiennego rodzaju materiału niż blok, co sprawia, że jej rozszerzalność temperaturowa będzie zupełnie inna.

Wykonanie tulejowania bloku silnika pozwala na wykorzystanie tłoków w oryginalnym rozmiarze i może być na ogół przeprowadzone taniej i szybciej niż tradycyjne szlifowanie, choć nie w każdym przypadku będzie to możliwe, ponieważ wiele zależy od konstrukcji samego silnika. Koszt takiej naprawy jest jednak znacznie niższy niż wydatek związany z zakupem nowej jednostki napędowej, co sprawia, że decyduje się na nią wielu użytkowników aut z większym przebiegiem. Montaż tulei jest często także sposobem na remont bardzo zniszczonej jednostki napędowej. Zdarza się też, że jest wykonywane jako zabieg modyfikujący osiągi silnika.

Kategorie
Warto przeczytać
Najczęstsze awarie elektroniki w autach
Sprawnie działający samochód to podstawa bezpiecznej jazdy. Z tego względu tak ważne jest dbanie o kondycję poszczególnych elementów auta. Pojawiające się problemy mogą dotyczyć między innymi elektroniki. Jakie awarie...
Kiedy akumulator w samochodzie wymaga wymiany?
Przekręcasz kluczyk w stacyjce i... nic się dzieje? Po mroźnej nocy nie możesz odpalić auta? Rozładowany akumulator samochodowy niejednego kierowcę doprowadził na skraj załamania nerwowego, gdy odmówił współpracy w...
Folia jako sposób zabezpieczenia lakieru samochodu
Kiedyś oklejanie samochodu folią oznaczało zmianę jego koloru lub wykończenia. Najczęściej spotykane były samochody pokryte folią matową lub imitującą karbonową strukturę. Aktualnie nadal używa się folii w celu zmiany...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×