Toczenie felg CNC. Charakterystyka usługi
Oczywiście felgi kół samochodowych są produkowane metodą odlewania oraz kucia i nie używa się do tego tokarek. Jeśli mówimy o toczeniu obręczy metodą CNC, to sprawa dotyczy wyłącznie ich napraw i regeneracji. Tym sposobem obróbki owych jakże ważnych elementów kół będą z pewnością zainteresowani ci, dla których sprawą niezwykle ważną, prócz osiągów i możliwości ich pojazdu jest także odpowiednia jego prezencja. Nie da się zaprzeczyć, że poza kształtem i kolorem karoserii na wygląd samochodu istotny wpływ ma także stan jego felg.
Błyszczące felgi – spektakularny wygląd i świadectwo siły
Zanim jednak przejdziemy do wyjaśniania, czym jest toczenie felg metodą CNC, kilka uwag natury ogólnej. Otóż wysoki połysk felg kół samochodowych lub nienaganny stan powłoki ich lakieru albo farby wyraźnie dowodzą tego, że znajdują się one w doskonałym stanie technicznym, co oczywiście znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wszelkie widoczne felery i niedoskonałości obręczy kół samochodowych to nie tylko pogorszenie ich wyglądu, lecz być może także sygnał świadczący o ich poważniejszym uszkodzeniu, mogącym mieć realny wpływ na pogorszenie się parametrów jezdnych pojazdu. Nie kiwajmy zatem z politowaniem głową, nad tymi kierowcami, którzy wydają się nam nazbyt wrażliwi na punkcie stanu technicznego i designu swoich felg i raczej starajmy się ich naśladować, ponieważ troski o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego nigdy nie jest za dużo.
Akronimem CNC określane są obrabiarki sterowane numerycznie, a o tym, jak i po co są są one używane przy naprawianiu felg kół samochodowych, opowiedzieli nam specjaliści z działającej na Pomorzu firmy FELGI TRÓJMIASTO z Połczyna-Zdroju.
Toczenie obręczy kół samochodowych przy pomocy obrabiarek CNC
Zauważmy na początek, że toczenie, a także frezowanie felg, kiedyś zarezerwowane wyłącznie dla pojazdów z wyższej półki, jest dzisiaj usługą powszechną i niezbyt drogą, więc może ją zafundować sobie właściciel każdego samochodu i to bez obawy o zbytnie nadwyrężenie stanu swojego portfela. Oczywiście tego typu obróbce nie mogą być poddawane te obręcze, które mają wadliwą geometrię; muszą one zostać najpierw wyprostowane. Toczenie samych rantów można by od biedy wykonać nawet na zwykłej tokarce, lecz już zrobienie tego samego z frontami felg wymaga o wiele większej precyzji, a więc zastosowania obrabiarek sterowanych numerycznie. Należy wiedzieć, że ani tokarka, ani frezarka nie dotrze we wszystkie zagłębienia felgi, tak jak to może zrobić polerka, dlatego też taką obręcz należy wcześniej pomalować albo na kolor zbliżony do barwy aluminium, albo farbą mocno z nim kontrastującą. W efekcie toczenia lub frezowania z rantów i frontów felgi ta farba wraz z cieniutką warstwą materiału obręczy zostanie zdarta, w wyniku czego otrzymamy lśniącą i gładką powierzchnię. Powierzchnia ta będzie silnie kontrastowała z fragmentami pozostawionej w zagłębieniach felgi farby albo też będzie łudząco do niej podobna, sprawiając optyczne wrażenie jednolitej barwy czystego i gładkiego aluminium.
Warto wiedzieć, że toczenie lub frezowanie felg jest znacznie tańsze od ich polerowania i pokrywania bezbarwnym lakierem.