Za co odpowiada alternator w samochodzie?
Alternator to urządzenie, które opatentował słynny wynalazca, Nikola Tesla. Odgrywa ono niezwykle istotną rolę w pojeździe mechanicznym, natomiast niestety często ulega awariom. Budowa tego elementu jest dość skomplikowana, ale na pewno warto poznać ten schemat – choćby po to, by w porę reagować na niepokojące sygnały świadczące o tym, że coś jest nie tak. Czym charakteryzuje się alternator?
Alternator – za co odpowiada i jak działa?
Głównym zadaniem alternatora jest zamiana energii mechanicznej w prąd, który następnie jest wykorzystywany do bieżącego zasilania osprzętu w aucie oraz doładowywania akumulatora.
Konkretniej, zamienia energię mechaniczną momentu obrotowego wału korbowego silnika na prąd zmienny, potrzebny do podtrzymania ładowania akumulatora (niezbędnego do pracy silnika) i funkcjonowania wszystkich elementów samochodu zasilanych elektrycznie. Podczas pracy alternatora zmienia się wszystkim pole magnetyczne, które przechodzi przez uzwojenia stojana.
Ze względu na swoją funkcję alternator nazywany jest czasami prądnicą prądu przemiennego. Jego nieprawidłowe działanie może prowadzić do uszkodzenia elektroniki pojazdu.
Budowa alternatora
Za opisany wyżej proces odpowiadają takie bazowe elementy alternatora jak stojan, czyli nieruchoma, izolowana ramka z trzema uzwojeniami oraz wirnik, czyli elektromagnes, który jest zasilany dzięki pierścieniom ślizgowym i szczotkom. Rozłożone są one co 120 stopni, na obwodzie wspomnianego wcześniej stojana.
Ten drugi element, czyli wirnik, wytwarzając pole elektromagnetyczne, indukuje prąd zmienny, przetwarzany przez diody w mostku diodowym, na prąd stały. Ważny w kontekście działania alternatora jest także regulator napięcia – półprzewodnikowy czujnik, kontrolujący pracę układu prostującego – tłumaczy fachowiec z zakładu elektromechaniki pojazdowej Alternator24.
Alternator jest przymocowany do silnika, a z napędzającym go wałem korbowym jest połączony przy użyciu paska wielorowkowego. Opisywane urządzenie wytwarza prąd zmienny, więc wymaga układu prostującego, a nad tym nadzór sprawuje regulator napięcia.
Jakim awariom ulega alternator?
Alternator może się zepsuć nawet bez konkretnej przyczyny. Awaryjność uzależniona jest tak naprawdę od tego, z jakim produktem ma się do czynienia.
Niestety często trzeba rozważyć wymianę lub naprawę alternatora. Co najczęściej psuje się w tym elemencie? Mogą pojawić się następujące awarie:
pęknięta obudowa,
przebicia w uzwojeniu,
zużyte łożysko lub szczotka,
wadliwy regulator napięcia.
Przyczyną usterki mogą być zwarcia w obrębie elementu, a także brud i zanieczyszczenia, które mogą prowadzić do zatarcia.
Jeśli chodzi o wykrywanie awarii, to powinno się zwrócić uwagę na takie niepokojące znaki jak:
świecąca bez przerwy lub migająca kontrolka ładowania akumulatora,
szybkie rozładowywanie się akumulatora bez konkretnej przyczyny,
niejednostajnie świecące światła prowadzące do szybkiego przepalania żarówek,
hałasy dobiegające z silnika i przybierające na sile wraz ze wzrostem obrotów (znikające po zdjęciu paska klinowego).
W razie wystąpienia jakichkolwiek z tych symptomów warto zgłosić się do punktu specjalizującego się w naprawie i wymianie alternatorów.