Zużyte wtryskiwacze. Czy zawsze trzeba zastąpić je nowymi?
Awaria wtryskiwaczy to ostatnia diagnoza, jaką z ust mechanika samochodowego, chcieliby usłyszeć właściciele pojazdów z silnikiem wysokoprężnym typu common rail. Takich usterek w szczególności obawiają się użytkownicy starszych, około dwudziestoletnich, aut. Zakup nowych wtryskiwaczy jest często poza ich zasięgiem. Na szczęście istnieją punkty, które zajmują się profesjonalną regeneracją tychże elementów. Na czym polega ten zabieg?
Jakie są wady zakupu nowych i używanych wtryskiwaczy?
Nowe wtryskiwacze common rail mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Dla wielu kierowców jest to kwota trudna do zaakceptowania, zwłaszcza gdy pojazd najlepsze lata ma już za sobą, a jego wartość rynkowa nie jest najwyższa. W celu ograniczenia kosztów naprawy część użytkowników aut z silnikiem wysokoprężnym decyduje się więc na zakup wtryskiwaczy z drugiej ręki. Czy to dobre rozwiązanie? Nie zawsze. Aby jednostka napędowa pracowała bez zarzutu, należy zamontować „wtryski” identyczne z oryginalnymi. Tymczasem jeden rodzaj wtryskiwacza może mieć nawet kilka lub kilkanaście różnych wersji. Nietrudno więc o zakup nieodpowiednich elementów. Bardzo ważne jest też prawidłowe przechowywanie wtryskiwaczy. Nawet niewielka ilość wilgoci może doprowadzić do ich uszkodzenia. Kupując „wtryski” przez Internet, nabywca nigdy nie ma pewności, w jakim stanie technicznym dotrą do niego części.
Jaka jest różnica między naprawą a regeneracją wtryskiwaczy?
Jak informuje mechanik samochodowy z firmy P&P Common Rail, która specjalizuje się w pełnej regeneracji „wtrysków” typu common rail, typowe usterki tychże elementów dotyczą zaworu, nakrętki lub rozpylaczy. Naprawa wtryskiwaczy polega na wymianie wyeksploatowanych części i jest rekomendowana głównie dla starszych pojazdów. Z kolei regeneracja wtryskiwaczy opiera się na wymianie wszystkich części roboczych. Dzięki temu „wtryski” odzyskują swoje pierwotne właściwości, co pozwala na przywrócenie autu pełnej sprawności. Najlepsze zakłady mechaniki pojazdowej dają gwarancję na swoje usługi. Klient zyskuje wówczas pewność, że zabieg został wykonany prawidłowo. Sporą zaletą regeneracji wtrysków jest też akceptowalna cena usługi.
Jakie rodzaje wtryskiwaczy dostępne są na rynku?
Popularne w autach używanych są wtryskiwacze Delphi, występujące w wielu różnych odmianach. Wykorzystuje się je do naprawy takich aut jak Ford Focus, Renault Thalia czy Dacia Duster. Najbardziej znane z modeli Renault Laguny i Scenica II generacji są „wtryski” Bosch. Kierowcy cenią je za długą żywotność. Jeśli chodzi o wtryskiwacze common rail, to tu faworytem jest Simens. Cieszy się renomą ze względu na to, że doskonale znosi duże przebiegi. Wtryskiwacze Simens stosuje się w wielu autach, takich jak Peugeot 307, 407, 607, 807, Citroen C4, C5, Fiat Scudo, Ulysse czy Ford Focus. Na rynku dostępne są też „wtryski” Denso, przeznaczone dla wybranych modeli Toyoty.