Artykuł sponsorowany
Audyt finansowy – na czym polega?

Audyt finansowy – na czym polega?

Prowadzenie firmy to szereg do wypełnienia zadań, które czasami bywają bardzo skomplikowane, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestie finansowe, podatkowe czy kadrowe. To również konieczność sporządzania sprawozdań z działalności firmy, które bywają weryfikowane przez biegłych rewidentów, w ramach usług świadczonych przez profesjonalne biura rachunkowe. Audyt finansowy, bo tak nazywa się to badanie ma na celu określenie faktycznego stanu finansowego przedsiębiorstwa. Na czym dokładnie polega? Kiedy się go przeprowadza?

Finanse pod kontrolą

Audyt finansowy to badanie sprawozdania finansowego danej firmy, czyli jej kondycji finansowej. Przeprowadzane przez biegłego rewidenta prace polegają na wydaniu pisemnej opinii dotyczącej zgodności poddawanego weryfikacji dokumentu z prawidłowo prowadzonymi księgami, z zasadami rachunkowości, z przepisami prawa obowiązującego w naszym kraju oraz w kontekście rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej przedsiębiorstwa z uwzględnieniem wyniku finansowego zawartego w sprawozdaniu.

Wiele słyszy się o wykrywanych przy pomocy audytu nieprawidłowościach w funkcjonowaniu instytucji publicznych czy prywatnych firm, dlatego kojarzony jest głównie z niepożądanym działaniem. Jednakże oprócz analizy poprawności zarządzania, audyt zawiera również propozycje wprowadzenia zmian zwiększających efektywność, wskazówki odnośnie poprawy organizacji oraz określa dalsze szanse na rynku lub zagrożenia ze strefy ekonomicznej.

-mówią specjaliści z biura księgowego Dekret24 zajmujący tego typu czynnościami.

Audyt to proces wieloetapowy. Sprawdzeniu podlega m. in. system ewidencji, sposób rejestracji operacji gospodarczych, poprawność prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz formalności związane z podatkiem od usług i towarów.

Kto podlega sprawdzeniu?

Obowiązek poddania się badaniu sprawozdania finansowego określa ustawa o rachunkowości. Według niej są to:

  • Banki – krajowe, oddziały banków zagranicznych, instytucje kredytowe
  • Zakłady ubezpieczeń
  • Zakłady reasekuracji
  • Jednostki działające na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi oraz funduszach inwestycyjnych, w tym organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • Spółki akcyjne
  • Przedsiębiorstwa zatrudniające na pełny etat więcej niż 50 pracowników,
  • Przedsiębiorstwa których dochód netto przekracza 5 milionów euro
  • Przedsiębiorstwa, których suma aktywów na koniec danego roku obrotowego przekracza 2,5 miliona euro.

Obecnie wielu właścicieli prywatnych firm decyduje się na dobrowolne poddanie się audytowi finansowemu. Motywacją dla nich jest poprawa jakości i efektywności swoich działań, kontrola finansów pozwalająca na sprawne funkcjonowanie oraz ogólne usprawnienie organizacji pracy. Dokument ten bowiem staje się potwierdzeniem wiarygodności firmy, co ma niebagatelnie znaczenie w kontekście pozyskiwania nowych oraz kontynuowania współpracy z obecnymi klientami. Jak mówią specjaliści z Dekret24, w myśl znanego stwierdzenia, audyt przede wszystkim leczy gdyż rozwiązuje problemy, ale jego zadaniem jest również zapobieganie wystąpienia nieprawidłowości w przyszłości.

Kategorie
Warto przeczytać
Wniosek o emeryturę ZUS EMP
Wiele osób myśli, że wraz z wiekiem, automatycznie otrzyma od ZUS emeryturę. Niestety - tak nie jest. Zakład ubezpieczeń społecznych sam nie weryfikuje, ani nie decyduje za podatnika, kiedy dokładnie przechodzi on na...
Pomoc w zakładaniu firmy od podstaw - Krystianna Domiter Biuro Rachunkowe
Zakładanie własnej działalności gospodarczej może być równie ekscytujące, co i stresujące. Ważne jest jednak, aby wejść na rynek z odpowiednią wiedzą oraz wsparciem specjalistów. Krystianna Domiter Biuro Rachunkowe to...
Rodzaje spółek w Polsce
Każdy przedsiębiorca, zakładając firmę, wybiera najkorzystniejszą dla siebie formę prowadzenia działalności gospodarczej. W polskim prawie mamy kilkanaście rodzajów spółek dlatego, rozważając wybór, należy...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×