Artykuł sponsorowany
Cechy dobrego doradcy księgowego

Cechy dobrego doradcy księgowego

Doradca księgowy to osoba, która odpowiada za prawidłowość rozliczeń i ich zgodność z aktualnie obowiązującymi przepisami. Na jego barkach spoczywa jednak o wiele więcej obowiązków, niż mogłoby się wydawać. Często bywa, że taka osoba reprezentuje przedsiębiorstwo przed innymi podmiotami oraz dysponuje danymi wrażliwymi. Kluczowy jest więc wybór zaufanego specjalisty. Czym musi się cechować?

Stale aktualizowana wiedza

Studia czy kursy zawodowe to zaledwie początek. Doradca księgowy musi stale odświeżać swoją wiedzę i cechować się ambicją do poszerzania swoich horyzontów. Wynika to głównie ze specyfiki pracy takiej osoby.

Warto mieć na uwadze, że przepisy stale ulegają modyfikacjom. To, co było aktualne jeszcze pięć lat temu, obecnie nie ma już racji bytu, a zmiany mogą pojawiać się praktycznie z miesiąca na miesiąc. Jeśli jakieś rozliczenie nie będzie przeprowadzone zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, firma ponosi tego konsekwencje. Nieznajomość przepisów nie jest bowiem żadną okolicznością łagodzącą.

Dlatego zwracaj uwagę na to, jaką wiedzą dysponuje wybrany przez ciebie specjalista i, przede wszystkim, czy jest to wiedza aktualnie obowiązująca.

Analityczny umysł i dobra organizacja

Opisywany zawód wymaga analitycznego sposobu myślenia, szybkiego liczenia, weryfikowania informacji oraz znakomitej organizacji czasu i stanowiska pracy. Z pewnością nie jest to zakres obowiązków, który przypadnie do gustu „wolnym duchom” czy osobom, które cenią sobie spokojny, mało wymagający dzień pracy.

Dobry doradca księgowy musi się wykazywać umiejętnościami niemal każdego dnia i nie może pozwalać sobie na popełnianie błędów. W grę wchodzą bowiem nie tylko „liczby” na monitorze, ale konkretne pieniądze i odpowiedzialność przed urzędem skarbowym.

Właśnie dlatego w tym zawodzie liczą się takie cechy jak szybkie kojarzenie faktów, konkretność, elastyczne dopasowywanie się do okoliczności, odpowiedzialność i skrupulatność.

Umiejętności komunikacyjne

To stereotyp, że doradca księgowy spędza czas głównie za biurkiem i zajmuje się wyłącznie dokumentacją. Tak naprawdę w tym zawodzie liczą się, podobnie jak w przypadku innych zawodów umysłowych, umiejętności komunikacyjne.

Taka osoba nie tylko zajmuje się rozliczeniami, ale także przekazuje je dalej, konsultuje się z klientami i menadżerami, reprezentuje firmę przed instytucjami publicznymi oraz objaśnia ewentualne wątpliwości kierownictwu – przypomina ekspert z biura księgowego GALANT.

Nie da się tego wszystkiego przeprowadzać bez umiejętności sprawnego i jasnego formułowania komunikatów, bez kultury osobistej i otwartości na współpracę z drugim człowiekiem. 

Odpowiedzialność za klienta

Kolejną cechą jest troska o interes klienta i lojalność. Dobry doradca powinien zawsze, gdy to możliwe, proponować najbardziej korzystne rozwiązania. Oczywiście muszą one stać w zgodzie z obowiązującą literą prawa.

Warto mieć na uwadze, że to od obsługi księgowej zależy to, jak będzie przebiegać ewentualna kontrola skarbowa i urzędowa i czy będą wykryte jakiekolwiek nieprawidłowości. Odpowiedzialność leżąca po stronie doradcy księgowego jest zatem czymś kluczowym.

Kategorie
Warto przeczytać
Biuro Rachunkowe mgr Doroty Wiszowatej – kompleksowa obsługa księgowości w Twojej firmie
Prowadzenie księgowości w firmie nie jest łatwe. Konieczna jest tu bowiem nie tylko wysoka wiedza w zakresie finansów, ale również bieżące jej aktualizowanie z uwagi na zmiany w przepisach. Niezależnie od tego, czy...
Wszystko, co warto wiedzieć o urlopie
Jesteś na urlopie lub dopiero planujesz wypoczynek? Zostały ci niewykorzystane dni urlopowe? Sprawdź, jak możesz skorzystać z zaległego urlopu. Przeczytaj, kiedy możesz wziąć urlop na żądanie lub wykorzystać urlop...
Rola księgowości w prowadzeniu firmy
Księgowość jest bardzo ważną częścią działalności każdej firmy. To do jej zadań należy przetwarzanie, przechowywanie i gromadzenie danych, jak również udostępnianie informacji na temat zdarzeń mających wpływ na zmianę...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×