Cechy dobrego doradcy księgowego
Doradca księgowy to osoba, która odpowiada za prawidłowość rozliczeń i ich zgodność z aktualnie obowiązującymi przepisami. Na jego barkach spoczywa jednak o wiele więcej obowiązków, niż mogłoby się wydawać. Często bywa, że taka osoba reprezentuje przedsiębiorstwo przed innymi podmiotami oraz dysponuje danymi wrażliwymi. Kluczowy jest więc wybór zaufanego specjalisty. Czym musi się cechować?
Stale aktualizowana wiedza
Studia czy kursy zawodowe to zaledwie początek. Doradca księgowy musi stale odświeżać swoją wiedzę i cechować się ambicją do poszerzania swoich horyzontów. Wynika to głównie ze specyfiki pracy takiej osoby.
Warto mieć na uwadze, że przepisy stale ulegają modyfikacjom. To, co było aktualne jeszcze pięć lat temu, obecnie nie ma już racji bytu, a zmiany mogą pojawiać się praktycznie z miesiąca na miesiąc. Jeśli jakieś rozliczenie nie będzie przeprowadzone zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, firma ponosi tego konsekwencje. Nieznajomość przepisów nie jest bowiem żadną okolicznością łagodzącą.
Dlatego zwracaj uwagę na to, jaką wiedzą dysponuje wybrany przez ciebie specjalista i, przede wszystkim, czy jest to wiedza aktualnie obowiązująca.
Analityczny umysł i dobra organizacja
Opisywany zawód wymaga analitycznego sposobu myślenia, szybkiego liczenia, weryfikowania informacji oraz znakomitej organizacji czasu i stanowiska pracy. Z pewnością nie jest to zakres obowiązków, który przypadnie do gustu „wolnym duchom” czy osobom, które cenią sobie spokojny, mało wymagający dzień pracy.
Dobry doradca księgowy musi się wykazywać umiejętnościami niemal każdego dnia i nie może pozwalać sobie na popełnianie błędów. W grę wchodzą bowiem nie tylko „liczby” na monitorze, ale konkretne pieniądze i odpowiedzialność przed urzędem skarbowym.
Właśnie dlatego w tym zawodzie liczą się takie cechy jak szybkie kojarzenie faktów, konkretność, elastyczne dopasowywanie się do okoliczności, odpowiedzialność i skrupulatność.
Umiejętności komunikacyjne
To stereotyp, że doradca księgowy spędza czas głównie za biurkiem i zajmuje się wyłącznie dokumentacją. Tak naprawdę w tym zawodzie liczą się, podobnie jak w przypadku innych zawodów umysłowych, umiejętności komunikacyjne.
Taka osoba nie tylko zajmuje się rozliczeniami, ale także przekazuje je dalej, konsultuje się z klientami i menadżerami, reprezentuje firmę przed instytucjami publicznymi oraz objaśnia ewentualne wątpliwości kierownictwu – przypomina ekspert z biura księgowego GALANT.
Nie da się tego wszystkiego przeprowadzać bez umiejętności sprawnego i jasnego formułowania komunikatów, bez kultury osobistej i otwartości na współpracę z drugim człowiekiem.
Odpowiedzialność za klienta
Kolejną cechą jest troska o interes klienta i lojalność. Dobry doradca powinien zawsze, gdy to możliwe, proponować najbardziej korzystne rozwiązania. Oczywiście muszą one stać w zgodzie z obowiązującą literą prawa.
Warto mieć na uwadze, że to od obsługi księgowej zależy to, jak będzie przebiegać ewentualna kontrola skarbowa i urzędowa i czy będą wykryte jakiekolwiek nieprawidłowości. Odpowiedzialność leżąca po stronie doradcy księgowego jest zatem czymś kluczowym.