Artykuł sponsorowany
Czy Polska powinna przyjąć euro zamiast złotówki?

Czy Polska powinna przyjąć euro zamiast złotówki?

Polska zobowiązała się do przyjęcia euro zamiast złotówki w roku 2003, jednak konkretna data nie została wyznaczona. Jedna z głównych przyczyn, dla których dotąd nie wprowadzono euro do naszego kraju, jest taka, że Polska nie należy do Europejskiego Mechanizmu Kursów Walutowych. Ponadto istotnym warunkiem zmiany waluty jest konieczność nowelizacji Konstytucji. Sprawdźmy, kto obawia się wprowadzenia do Polski wspólnej waluty europejskiej i czy jej przyjęcie wyjdzie nam na dobre.

Obowiązek wprowadzenia europejskiej waluty

Niezależnie od tego, czy Polakom się to podoba, czy nie, euro będzie musiało kiedyś w końcu zastąpić złotówkę. A mowa tu nie tylko o przeciętnych obywatelach, lecz także o politykach. Temat wprowadzenia europejskiej waluty co pewien czas powraca jak bumerang: głośno było o tym np. podczas kampanii przez wyborami do Parlamentu Europejskiego. Wówczas okazało się, że zarówno większa część społeczeństwa, jak i polityków, jest przeciwna przyjęcia euro przez Polskę.

Obecnie nasz kraj pozostaje jednym nielicznych państw członkowskich Unii Europejskiej nieposługujących się walutą euro. Gdy kolejne kraje, które zadeklarowały chęć dołączenia do Eurolandu, wprowadzą wspólną walutę u siebie, Polska będzie jednym z pięciu państw, które nie zintegrowały wspólnej waluty. Czy partie polityczne i przede wszystkim my jako społeczeństwo mamy się czego obawiać?

Wejście Polski do strefy euro – co na to ekonomiści, a co przedsiębiorcy?

Nietrudno wyobrazić sobie, że wejście Polski do strefy euro wiąże się z koniecznością dopełnienia skomplikowanych procedur, niesie za sobą z jednej strony wiele korzyści, z drugiej zaś – mechanizmy wprowadzenia waluty europejskiej są po prostu kosztowne i wymagające. A co sądzą o tym ekonomiści?

– Opinie wśród ekonomistów dotyczące wprowadzenia do Polski euro są różne. Większość jednak ocenia to zobowiązanie i wszystko, co z niego wynika, pozytywnie. Zwolennicy dołączenia naszego kraju do Eurolandu podkreślają, że wiąże się to z korzyściami finansowymi – mowa tu m.in. o atrakcyjnych cenach walut i stopach oprocentowania – objaśnił przedstawiciel wrocławskiego Kantoru wymiany walut CENT.


Ponad połowa polskich przedsiębiorców także opowiada się za przyjęciem euro – jedynie kilkanaście procent firm jest temu przeciwnych. Również rolnicy, którzy byli sceptycznie nastawieni w kwestii dołączenia Polski do UE, obecnie wypowiadają się na ten temat pozytywnie: w końcu są jednymi z głównych beneficjentów. Nie wszyscy są jednak przekonani o tym, że przyjęcie euro pozwoliłoby ustabilizować warunki zagranicznego handlu produktami rolnymi. Rolnicy obawiają się przede wszystkim wysokiej inflacji. Ponadto zaufanie, którym wciąż darzą eurosceptyczną partię PiS, nieco utrudnia im obiektywne spojrzenie na sprawę.

Słowem podsumowania warto przypomnieć sytuację kryzysu w Grecji – nawet w jego najgorszym momencie Grecy nie chcieli wystąpić ze strefy euro. To przesłanka przemawiająca za tym, że zrezygnowanie z europejskiej waluty nie poprawiłoby sytuacji ekonomiczno-gospodarczej państwa, a wręcz przeciwnie.

Kategorie
Warto przeczytać
Czym jest kredyt konsolidacyjny i dla kogo jest przeznaczony?
Duża ilość kredytów i pożyczek może czasem dać nam w kość. Jeżeli nie jesteśmy już w stanie spłacać sami swoich zobowiązań, powinniśmy rozważyć połączenie ich w jedno, z jedną i często też niższą ratą. Na czym dokładnie...
Jakie zmiany w kosztach pracownika nastąpią od lipca 2024 r.?
W lipcu 2024 roku nastąpiła kolejna zmiana w wynagrodzeniach. Dotychczasowa kwota minimalna: 4 242,00 zł uległa zwiększeniu i wynosi teraz: 4 300,00 zł. Dla pracodawców oznacza to wzrost kosztów zatrudnienia pracownika...
Co wchodzi w zakres obsługi kadrowo-płacowej?
Biura rachunkowe obsługę kadrowo-płacową kierują nie tylko do tych największych przedsiębiorstw, ale też do właścicieli małych firm. Wynika to z faktu, że obowiązki w tym zakresie są wyjątkowo złożone. Utrudnieniem są...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×