Czym różni się księgowość uproszczona od pełnej?
Rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności gospodarczej wymaga dopełnienia wielu formalności i podjęcia decyzji mających wpływ na funkcjonowanie firmy. Jedną z nich jest wybór wdrożenia odpowiedniego rodzaju księgowości – uproszczonej lub pełnej. Wpływ na podjęcie takiej decyzji mają również narzucone przepisy. Jaka jest różnica między księgowością uproszczoną a pełną?
Na czym polega prowadzenie księgowości uproszczonej?
Księgowość uproszczona to opcja, na którą mogą zdecydować się zwykle mniejsze firmy. Może ona być jednak prowadzona na kilka sposobów.
Najpopularniejszą metodą prowadzenia księgowości uproszczonej jest księga przychodów i rozchodów. Ewidencjonuje się w niej wszystkie transakcje zawierane przez firmę, przychody wydatki. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na prowadzenie księgowości na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego. Wtedy też wysokość podatku nie jest uzależniona od wysokości dochodów. Istnieje także grupa zawodów, które mogą rozliczać się na podstawie karty podatkowej.
Stosowanie w swojej firmie księgowości uproszczonej nie jest tylko kwestią wyboru przedsiębiorcy. Ten sposób rozliczania podatków jest dedykowany podmiotom gospodarczym osiągającym określoną wysokość przychodów. Firma, która przekroczyła limit przychodów wynoszący 2 000 000 euro, nie może prowadzić księgowości uproszczonej – pojawia się wtedy obowiązek stosowania pełnej księgowości.
„Niektórzy właściciele firm postanawiają na własną rękę zająć się prowadzeniem księgowości uproszczonej. Trzeba jednak podkreślić, że wymaga to nie tylko czasu i dużej skrupulatności, ale także umiejętności oraz wiedzy. Dynamicznie zmieniające się przepisy oznaczają konieczność trzymania ręki na pulsie. W związku z tym nawet właściciele mniejszych firm powinni zdecydować się na skorzystanie z usług wykwalifikowanego księgowego” – mówi ekspert z Biura Doradztwa Podatkowego L.Sarneckiej.
Jak prowadzi się księgowość pełną?
Prowadzenie księgowości pełnej jest bardzo złożone. W tym celu stosuje się księgi handlowe, w których muszą znaleźć się informacje o wszystkich zdarzeniach finansowych i transakcjach dokonanych przez firmę. Obowiązek jej prowadzenia wynika z limitu przychodów, a oprócz tego musi ona zostać wdrożona w przypadku spółek komandytowych, spółek komandytowo-akcyjnych, spółek akcyjnych, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.
Księgowość pełna, mimo że wymaga skorzystania z usług biura księgowego, ma wiele zalet. Pozwala ona szybko zweryfikować, w jakiej kondycji znajduje się firma i dostarcza cenne informacje działom finansowym firmy.