Artykuł sponsorowany
Dziennik jako element księgi rachunkowej

Dziennik jako element księgi rachunkowej

Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do ewidencjonowania operacji gospodarczych swojej firmy. Większość form działalności, które funkcjonują na pełnej księgowości, wiąże się z koniecznością prowadzenia księgi rachunkowej, czyli systemu rejestracji działań księgowych. Każda księga rachunkowa powinna zawierać kilka niezbędnych elementów, jak na przykład dziennik. Jak więc należy prowadzić księgę rachunkową, a w szczególności dziennik?

Prowadzenie ksiąg rachunkowych

Księgi rachunkowe to system rejestracji dotyczący firm, których działalność jest oparta na tak zwanej pełnej księgowości. Prowadzi się je w polskiej walucie, czyli w PLN i w języku polskim. Muszą być prowadzone także w sposób rzetelny, bezbłędny sprawdzalny i na bieżąco. Stanowią one zbiór zapisów księgowych i ich sum. Księga rachunkowa składa się z dziennika, księgi głównej, księgi pomocniczej, zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz kont ksiąg pomocniczych oraz z wykładu składników aktywów i pasywów zwany inwentarzem.

Czym jest dziennik?

Dziennik jest jednym z podstawowych elementów ksiąg rachunkowych. Stanowi on chronologiczny zbiór zdarzeń, które nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym jednostki. Dziennik musi być zestawiony tak, aby możliwe było uzgodnienie obrotów firmy wraz z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej. Zapisy w dzienniku należy kolejno numerować, a sumy zapisów, czyli obroty, muszą być liczone w sposób ciągły. Dokonywanie zapisów musi umożliwiać ich powiązanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi.

Dzięki prawidłowej numeracji w dzienniku, możliwe jest natomiast jednoznaczne powiązanie z dowodami księgowymi, które stanowią podstawę wprowadzonych treści. Zasadę tę określa ustęp 2 w artykule 14 ustawy. Warto pamiętać, że firma może tworzyć dzienniki częściowe, w których zdarzenia grupuje się według ich rodzaju. Jeśli jednostka decyduje się na takie rozwiązanie, należy ten fakt opisać w zasadach polityki rachunkowości. Przy takim typie dziennika również należy umieścić zestawienie obrotów tych dzienników za kolejne okresy sprawozdawcze.

Dziennik komputerowy i program księgowości internetowej

Funkcjonowanie jednego dziennika o bardzo dużej objętości lub kilku częściowych jest możliwe przy wykorzystaniu systemu informatycznego. Korzystanie z takiego systemu jest jednak nieco skomplikowane dla początkującego przedsiębiorcy. Z tego powodu biura rachunkowe, takie jak biuro księgowe Atoran, oferują pomoc swoim klientom i doradzają, jak prawidłowo korzystać z oprogramowania. Przy takim rozwiązaniu istnieje jednak obowiązek, aby zapis księgowy był wyposażony w automatycznie nadany numer pozycji, pod którą został wprowadzony do dziennika. Program księgowy musi także umożliwiać ustalenie danych osoby odpowiedzialnych za wprowadzoną treść. Zgodność sumy zapisów zawartych w dzienniku z łącznymi obrotami kont syntetycznych świadczy o tym, że operacje gospodarcze w księgach rachunkowych w danym okresie są kompletne i poprawnie ujęte.

Kategorie
Warto przeczytać
Najlepsze biuro rachunkowe w okolicy Świecia – poznaj Kancelarię Rachunkowo-Doradczą ABAKS
Doświadczony, profesjonalny księgowy to nieoceniona pomoc dla każdego, kto prowadzi własną firmę. Niestety, znalezienie dobrej firmy księgowej, która zadba o finanse naszego przedsiębiorstwa, to wcale nie jest łatwe...
Kryteria wyboru biura rachunkowego
Nieważne, czy dopiero planujesz założenie własnej działalności gospodarczej, czy twoja firma działa już na rynku od kilku lat – zawsze warto sięgnąć po pomoc profesjonalnych księgowych. W pierwszym przypadku specjalista...
Zarządzanie strategiczne – dlaczego doradztwo podatkowe jest tak ważne dla rozwojowych firm?
Dzisiaj, aby uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku, bądź wysoką pozycję w swojej branży, nawet w wymiarze lokalnym, należy podążać szlakami wytyczonymi przez teoretyków i praktyków zarządzania strategicznego, którzy...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×