Jak prowadzić księgi przychodów i rozchodów?
W księdze przychodów i rozchodów zawarte muszą być wszystkie przychody i koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Ważne jest, aby wszystkie dane były zapisywane systematycznie. Taką dokumentację można prowadzić zarówno w wersji komputerowej, jak i klasycznej – papierowej. Duża część przedsiębiorców korzysta jednak z wersji elektronicznej, ze względu na większą trwałość i lepszą dostępność do danych. Jest to wygodniejsze niż szukanie informacji w stosie papierów.
Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Zgodnie z prawem podatkową księgę przychodów i rozchodów mają obowiązek prowadzić osoby, których przychody pochodzą z pozarolniczej działalności gospodarczej (osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, spółki jawne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych, spółki partnerskie osób fizycznych), które wybrały jako formę opodatkowania rozliczenie na zasadach ogólnych lub podatek liniowy, a ich przychód netto za poprzedni rok podatkowy nie przekroczył 2 milionów euro (przeliczane na PLN).
Dlaczego prowadzenie księgi przychodów i rozchodów jest ważne?
Istnieją ściśle określone procedury prowadzenia Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów określone przez ustawodawcę. Rzetelne prowadzenie ksiąg pozwala na prawidłowe wyliczenie zobowiązań podatkowych, co jest podstawą do dokonania wpłaty podatku we właściwej wysokości.
Jak twierdzi jeden z pracowników Biura Rachunkowego Bufik: Prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów nie jest tak łatwe i oczywiste, jak może się to wydawać. Każde przedsiębiorstwo jest inne, prowadzi różną działalność. W związku z tym istnieje wiele różnych zdarzeń gospodarczych, które podlegają ewidencji w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów. Ponadto przepisy podatkowe są zawiłe, często ulegają zmianom, jest też wiele wyjątków, na które należy zwrócić uwagę.
Komu powierzyć prowadzenie ewidencji?
Najbezpieczniej jest zlecić prowadzenie ksiąg rachunkowych doświadczonym księgowym. Aby być pewnym, że wszystkie zdarzenia występujące w prowadzonej działalności są prawidłowo zaewidencjonowane, najlepiej jest zwrócić się do biura rachunkowego. Pozwoli to na uniknięcie konsekwencji prawnych i wysokich kar.