Artykuł sponsorowany
Rozpoczęcie działalności gospodarczej. O czym warto pamiętać?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej. O czym warto pamiętać?

Wielu z nas marzy o tym, aby zrezygnować ze swojej stałej pracy na rzecz prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Zanim jednak zdecydujemy się na ten odważny krok, powinniśmy uświadomić sobie, że niesie on za sobą ważkie konsekwencje. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej powinniśmy ponadto rozstrzygnąć kilka zasadniczych kwestii. O czym warto pamiętać?


Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej warto pamiętać, aby wybrać odpowiednią formę prawną, zdecydować się na rodzaj opodatkowania, zastanowić się nad źródłem finansowania naszej działalności, a także wybrać nazwę. Długo przed rejestracją firmy w urzędzie, zastanówmy się nad zakresem działalności naszego przedsiębiorstwa oraz jego siedzibą.

O czym należy pamiętać?

Forma

W zakresie formy, do wyboru mamy działalność jednoosobową oraz spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Pierwsza oznacza, iż przedsiębiorca odpowiada ogółem swojego majątku  za finansowe następstwa związane z prowadzeniem działalności.

Z kolei spółka z ograniczoną odpowiedzialnością rejestrowana jest w Krajowym Rejestrze Sądowym, a za zobowiązania finansowe odpowiada spółka do wysokości kapitału zakładowego.

Opodatkowanie

Kolejnym etapem przygotowywania się do rozpoczęcia działalności gospodarczej będzie zweryfikowanie, który rodzaj opodatkowania będzie dla nas najkorzystniejszy i jakim przepisom będziemy podlegać. Formy opodatkowania, związane z działalnością gospodarczą, to opodatkowanie w skali podatkowej 19 lub 32%, podatek liniowy 19%, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub karta podatkowa. Jeśli działalność rejestrujemy w KRS, wówczas obowiązywać nas będzie podatek CIT.

Jeśli nie jesteśmy pewni, jaką formę opodatkowania powinniśmy wybrać, zwróćmy się do doradców podatkowych z firmy Marshal Lion Consulting.

Finansowanie

Zasadniczo rozróżnia się dwa źródeł finansowania: zewnętrzne i wewnętrzne. Wewnętrzne to prywatny majątek przedsiębiorcy oraz uzyskiwane dochody, zewnętrzny to kredyty, pożyczki oraz środki publiczne.

Nazwa i zakres działalności

Zanim zarejestrujemy naszą działalność gospodarczą, zapoznajmy się z kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności. Mają one wielopoziomową strukturę; od poziomów ogólnych, po szczegółowe podklasy, precyzujące rodzaj prowadzonej działalności. W wyborze PKD pomoże nam specjalna wyszukiwarka.

Odpowiednia nazwa jest bardzo ważna; powinna być oryginalna i jednocześnie kojarząca się z wykonywaną przez nas działalnością. W przypadku jednoosobowej działalności wystarczy imię i nazwisko właściciela, w przypadku spółek potrzebna będzie nazwa, związana z rodzajem spółki.

Siedziba

Zastanówmy się także nad siedzibą działalności. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych najczęściej będzie to miejsce zamieszkania właściciela lub wyodrębniony lokal. Wydatki na jego utrzymanie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeśli używany jest on wyłącznie w celach zawodowych.

Jeśli działalność rejestrujemy w KRS, adres musi być związany z przynależnością do danego Urzędu Skarbowego.

Kategorie
Warto przeczytać
Rankingi chwilówek online - jak wybrać najlepszą chwilówkę?
Codzienne życie stawia przed nami wiele wyzwań. Pośród różnorodnych czynności każdy ma swoje marzenia i plany. Realizacja hobby czy zakup wymarzonego sprzętu to tylko niektóre przykłady prowadzące do wzrostu zadowolenia...
Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów to uproszczona forma ewidencji podatkowej. Polskie przepisy jasno wskazują, kto jest zobowiązany do tego, by ją prowadzić, a kto jest z takiego obowiązku zwolniony. Jeśli planujesz otworzyć...
Pełne usługi księgowe dla firm – dlaczego to się opłaca?
Kontrolowanie finansów przedsiębiorstwa jest konieczne do utrzymania jego rentowności oraz możliwości rozwoju i ekspansji działalności. Dobrze rozplanowany budżet w połączeniu z terminowymi rozliczeniami wszelkich...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×