Komu powierzyć prowadzenie księgowości firmy?
Prowadzenie księgowości firmy związane jest z szeregiem formalności i potrzebą znajomości obowiązujących przepisów podatkowych, które ulegają nieustannym zmianom. Samodzielne prowadzenie księgowości to tak naprawdę pozorna oszczędność – pomijając sam fakt konieczności poświęcenia wolnego czasu, trzeba liczyć się z możliwością popełnienia pomyłek, których konsekwencje mogą być bardzo kosztowne.
Kto może świadczyć usługi księgowe?
Obowiązujące przepisy jasno wskazują, że do prowadzenia księgowości firmy są uprawnione dwa podmioty, a mianowicie doradcy podatkowi oraz biura rachunkowe. Rachunkowość to najistotniejszy aspekt związany z prowadzeniem własnej firmy, dlatego tak ważne jest, aby znaleźć odpowiedniego partnera. Warto wiedzieć, że biura rachunkowego nie może prowadzić osoba skazana wyrokiem sądu, a działalność księgowa musi być zarejestrowana. Ponadto przedsiębiorca, który zamierza powierzyć prowadzenie rachunkowości firmie zewnętrznej, musi ten fakt zgłosić do odpowiedniego urzędu skarbowego – w terminie nieprzekraczającym 15 dni.
Co ważne, podstawą współpracy z biurem rachunkowym jest zawarcie umowy, która jasno precyzuje odpowiedzialność i zobowiązania każdej ze stron oraz określa koszty usług księgowych.
Na co zwrócić uwagę wybierając biuro rachunkowe?
Co do zasady, każde biuro rachunkowe powinno zapewniać kompleksową obsługę księgowości firmy, niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Standardowe usługi księgowe obejmują prowadzenie ksiąg rozchodów i przychodów, ksiąg rachunkowych i ewidencji ryczałtu. Większość biur rachunkowych zajmuje się oprócz rachunkowości podatkowej także obsługą kadrowo – płacową oraz rachunkowością finansowo – zarządczą. Małe biura rachunkowe to najlepsze rozwiązanie dla osób potrzebujących indywidualnego podejścia, czego przykładem jest biuro rachunkowe Rzetelne Księgi z Wołomina, które oferuje możliwość dojazdu do klienta oraz praktycznie nieograniczony kontakt. Co więcej, cena usług księgowej z Wołomina ustalana jest indywidualnie.
Wybierając biuro rachunkowe, należy zwrócić uwagę na kompetencje oraz doświadczenie pracowników – ważne są zatem certyfikaty potwierdzające kwalifikacje zawodowe. Biuro rachunkowe powinno dysponować ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej, co zabezpiecza interesy obydwu stron na wypadek stwierdzonych nieprawidłowości w wyniku kontroli. Konieczność ubezpieczania biur wynika z obowiązujących przepisów, które weszły w życie w 2004 roku.