Artykuł sponsorowany
Podstawowe zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Podstawowe zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Księgi rachunkowe są zbiorami danych, które służą do przechowywania informacji na temat finansów danego podmiotu gospodarczego. Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych jest ściśle określony w regulacjach, które są zawarte w aktualnie obowiązującej ustawie o rachunkowości. Postępowanie zgodnie z jej zapisami jest konieczne – w przeciwnym razie można narazić się na dotkliwe kary pieniężne. Z niniejszego tekstu dowiesz się, jakie są podstawowe zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Do prowadzenia ksiąg rachunkowych jest zobowiązany każdy przedsiębiorca – niektórzy  decydują się na samodzielne wykonywanie tego zadania, podczas gdy większość oddelegowuje do tego wyspecjalizowane podmioty. W obu przypadkach księgi rachunkowe mają dokładnie ten sam cel – stanowią rzetelne źródło na temat obrotów, salda oraz aktywów i pasywów danej firmy.

4 zasady prowadzenie księgi rachunkowej


Wspomniana już wcześniej ustawa o rachunkowości określa cztery cechy jakościowe, którymi powinno charakteryzować się prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Księgi muszą być rzetelne, bezbłędne, sprawdzalne oraz uzupełniane na bieżąco – dopiero spełnienie tych wszystkich warunków gwarantuje prawidłową sprawozdawczość oraz zgodność z przepisami. Teraz wyjaśnimy, co dokładnie oznaczają poszczególne pojęcia.

Księgi rachunkowe należy prowadzić w sposób:

Rzetelny – to najprostszy ze wszystkich warunków, zgodnie z którym wszystkie zapisy znajdujące się w księgach muszą być zgodne z prawdą, czyli odzwierciedlać stan rzeczywisty.

Bezbłędny
– co oznacza, że ujęte w księgach dane za konkretny okres zostały wprowadzone kompletnie i bez żadnych błędów, z dbałością o ciągłość zapisów oraz poprawność użytych procedur obliczeniowych.

Sprawdzalny – księgi rachunkowe są sprawdzalne, kiedy istnieje możliwość sprawdzenia poprawności znajdujących się w nich zapisów, sald oraz działania stosowanych procedur obliczeniowych. Co więcej, zapisy powinny być uporządkowane chronologicznie i systematycznie – dzięki temu na ich podstawie można w przyszłości sporządzić sprawozdania finansowe czy też deklaracje podatkowe.

Bieżący – oznacza, że wszelkie operacje gotówkowe, czekowe oraz wekslowe powinny zostać bez opóźnienia zapisane w dniu ich dokonania – tak, aby nie dopuścić do powstania zaległości. Stanowi to podstawę dla terminowego sporządzenia obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych i innych.

Co grozi za nieprawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych?


Jak mówi nam ekspert z Biura rachunkowego BILANS z Pruszkowa, kary za nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych potrafią być bardzo dotkliwe: 

-Zgodnie z Kodeksem karnym skarbowym z dnia 10 września 1999 r., podmioty, które nie stosują się do cech jakościowych określonych w ustawie o rachunkowości, podlegają karze grzywny do 240 stawek dziennych. Należy jednocześnie zaznaczyć, że sąd przy wymierzaniu kary sam decyduje o liczbie stawek oraz ich wysokości – obecnie minimalna stawka dzienna wynosi 86,67 zł, z kolei maksymalna aż 34.668 zł. Aby uniknąć niebotycznych sankcji, warto skorzystać więc ze wsparcia doświadczonych księgowych.

Kategorie
Warto przeczytać
Biuro rachunkowe z doświadczeniem – powierz swoje finanse specjalistom Micash!
Obecnie z usług biur rachunkowych korzysta tysiące klientów indywidualnych, a także biznesowych. To druga grupa bardzo często podejmuje stałą i bardzo korzystną dla siebie współpracę, która dotyczy między innymi obsługi...
Finanse w przedsiębiorstwie. Dlaczego warto być uczciwym płatnikiem?
Głównym celem prowadzenia działalności gospodarczej jest generowanie zysków. Zatem wszystkie działania realizowane przez przedsiębiorstwo sprowadzają się do finansów. I choć prowadząc firmę, koncentrujemy się na...
Oszczędzać czy inwestować? To dopiero jest pytanie!
Każda forma oszczędzania jest swoistym inwestowaniem kapitału, choć z nikłym ryzykiem. Niektóre formy inwestowania stanowią formę oszczędzania, często mniej korzystnego niż w przypadku tego tradycyjnego. Jednak obie...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×