Przewaga technologiczna w pośrednictwie finansowym
Współpraca przynosi korzyści. Tak maksyma znajduje zastosowanie również w branży pośrednictwa finansowego. Dobrze przygotowane firmy skupiające pośredników kredytowych i ubezpieczeniowych powodują, że praca sprzedawców jest o wiele łatwiejsza. To one negocjują warunki współpracy z bankami i innymi instytucjami finansowymi. To one usprawniają rozliczenia i otrzymywanie prowizji. To one dbają o rozwój narzędzi, dzięki którym praca pośrednika finansowego jest łatwiejsza i przyjemniejsza. W zamian trzymują część prowizji wypłacanej przez instytucje finansowe.
Narzędzia są jednym z najważniejszych czynników, dzięki którym duże organizacje zachęcają do współpracy indywidualnych sprzedawców. Dobrze przygotowane i proste w obsłudze systemy informatyczne są źródłem przewagi konkurencyjnej. Jakie narzędzia są najskuteczniejsze? O czym należy pomyśleć by stać się dla pośrednika atrakcyjnym partnerem? Jakie systemy ułatwiają rozbudowę sieci sprzedaży?
Funkcjonalny CRM
Kolejnym bardzo ważnym obszarem, w którym można uzyskać przewagę konkurencyjną jest system CRM. Doradcy chcą pracować z klientami i chcą sprzedawać produkty finansowe, a nie wypełniać skomplikowane tabelki. Dlatego niezwykle ważne wdrożenie dedykowanego branży finansowej systemu CRM. Powinien on w maksymalnym stopniu ograniczać pracę związaną z raportowaniem wyników, a jednocześnie zapewniać doradcom maksymalną wiedzę o klientach i sprzedanych produktach. W końcu powinien upraszczać rozliczenia i dawać pewność, że pośrednicy zostaną należycie wynagrodzeni za swoją pracę.
Dobrze przygotowany CRM może zachęcić sprzedawców do rozpoczęcia współpracy, natomiast rozwiązanie którego obsługa jest zbyt pracochłonna będzie stanowiło poważną barierę dla potencjalnych współpracowników.
System zarządzania wiedzą
Produkty finansowe są bardzo skomplikowane, a pośrednik finansowy posiada w swojej portfelu kilkanaście lub kilkadziesiąt ofert. Do tego zmiany produktowe są praktycznie codziennością. Zadaniem dobrego doradcy jest przekazanie klientowi wszystkich najważniejszych informacji. Powinien to zrobić w sposób zrozumiały, a jednocześnie zachęcający klienta do skorzystania z jego usług. Klienci cenią profesjonalizm i dlatego warto wyposażyć doradców w narzędzia pozwalające im na zdobywanie i utrwalanie wiedzy. Do narzędzi takich zaliczyć można systemy e-learning oraz bazy wiedzy.
Systemy te powinny zawierać informacje nie tylko o produktach finansowcy, ale również o procedurach obowiązujących z bankach, towarzystwach ubezpieczeniowych, firmach leasingowych, etc. Klienci są niecierpliwi i oczekują sprawnej obsługi. Pośrednik wyposażony w łatwo dostępne bazy wiedzy czuje się dobrze przygotowany do współpracy zarówno z klientem jak i instytucją finansową.
Zdobywanie wiedzy powinno być maksymalnie uproszczone. Dobrym przykładem są szkolenia, które nie mogą dezorganizować pracy pośrednika i ograniczać czasu jaki może przeznaczyć na pozyskiwanie oraz sprawną obsługę klientów. Dlatego stacjonarne szkolenia warto zastąpić systemami e-learning lub webinariami.
Oczywiście możliwości jest dużo więcej i warto szukać także innych rozwiązań. Jednak wdrożenie funkcjonalnego i prostego w obsłudze systemu CRM oraz profesjonalnego systemu umożliwiającemu szybkie zdobywanie wiedzy to warunki konieczne do osiągnięcia sukcesu w jakże konkurencyjnej branży pośrednictwa finansowego. Dlatego warto inwestować w te narzędzia.