Artykuł sponsorowany
Różnice między księgowością pełną i uproszczoną

Różnice między księgowością pełną i uproszczoną

Niemal pierwszą rzeczą, jaką musi zrobić każdy świeżo upieczony przedsiębiorca, jest wybór formy prowadzenia księgowości w swojej firmie. Do wyboru ma on dwie opcję, księgowość pełną oraz uproszczoną. Czym różnią się te dwie metody oraz jak podjąć właściwą decyzję, aby nie żałować w przyszłości? Księgowość pełna i uproszczona — przeczytaj artykuł i poznaj różnice. 

Czym jest księgowość pełna? 

Księgowość pełna polega na zapisie wszystkich operacji handlowych, zarówno zakupu jak i sprzedaży towarów i usług w szczegółowy i precyzyjny sposób w księgach handlowych. W związku z tym wiąże się ona z większymi kosztami niż w przypadku uproszczonej metody. Dodatkowo wymaga także odpowiedniego doświadczenia i wiedzy, dlatego też prowadzenie jej zlecane jest najczęściej biurom rachunkowym. Pełna księgowość, jak sama nazwa wskazuje, daje także całkowity obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, dzięki temu możliwa jej stałe kontrolowanie oraz planowanie przyszłości firmy na podstawie danych z ubiegłych lat. 

Na czym polega księgowość uproszczona? 

Księgowość uproszczona z kolei opiera się na prostych zasadach. Może być prowadzona w formie:

  • Księgi Przychodów i Rozchodów, gdzie biuro rachunkowe notuje wszelkie przychody wydatki na podstawie dostarczonych przez klientów dokumentów, 
  • karty podatkowej, z której mogą skorzystać wyłącznie wskazane przez ustawę o rachunkowości rodzaje działalności, pozwala odprowadzać podatek od przychodów,
  • ryczałtu ewidencjonowanego, w którego przypadku podatek jest płacony od przychodów, a nie od dochodów jak we wcześniejszych formach. Podobnie jak z karty podatkowej z ryczałtu mogą korzystać tylko przedsiębiorcy prowadzący wybrane rodzaje działalności. 

Księgowość uproszczona jest o wiele prostsza i popularniejsza, jeśli chodzi o ewidencję kosztów i przychodów, nie pozwala jednak uzyskać pełnego obrazu sytuacji finansowej firmy. 

Od czego zależy forma prowadzenia księgowości w firmach? 

Wybór między księgowością pełną i uproszczoną nie zawsze jest jednak dobrowolny, istnieją bowiem takie formy działalności gospodarczej, które obligatoryjnie zmuszone są do wybranego wskazanego przez Państwo rozwiązania. O szczegóły tej kwestii postanowiliśmy zapytać jednak księgowego z firmy Moje Podatki Biuro rachunkowe działającej w Grodzisku Mazowieckim. 

Wybór formy prowadzenia księgowości, dla przyszłych przedsiębiorców jest zawsze nie lada wyzwaniem. W niektórych przypadkach są oni jednak pozbawieni możliwości decydowania o tym i muszą prowadzić pełną księgowość. Zalicza się do nich między innymi przedsiębiorstwa prowadzone jako spółki komandytowe, komandytowo- akcyjne, akcyjne oraz z ograniczoną odpowiedzialnością, a także firmy, które osiągnęły przychody w skali roku wynoszące co najmniej 2 000 000 euro. W pozostałych przypadkach przedsiębiorcy mogą dobrowolnie wybrać pełną księgowość lub zdecydować się na uproszczoną formę w zależności od własnych preferencji. 

Warto także dodać, że decyduje o tym, jak prowadzona ma być księgowość w firmie najlepiej skonsultować zawsze z doświadczonymi specjalistami z biura rachunkowego, którzy dokładnie przedstawią wszystkie zalety i wady danego rozwiązania i pomogą podjąć odpowiednią decyzję. Dzięki temu jedna ze stresujących części zakładania własnej firmy stanie się przyjemniejsza. 

Kategorie
Warto przeczytać
PIT-11 - jak rozliczyć?
Podatki są jednym z głównych źródeł dochodów budżetowych Państwa. Nic więc dziwnego, że ograny podatkowe skrupulatnie pilnują obowiązków rozliczenia oraz złożenia przed podatników deklaracji podatkowych. Do końca...
Czy wiesz co może wpływać na cenę OC – sprawdź, na pewno się zdziwisz
Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, a więc każdy kierowca musi je posiadać. Jak się okazuje, jego koszt bywa różny, bo zależy od wielu czynników, z których nawet nie zdajemy sobie sprawy. W poniższym artykule wszystko...
Outsourcing księgowo-rachunkowy pożądany przez firmy - biuro E-Pok
Obok outsourcingu informatycznego i bankowego najbardziej popularnym modelem zewnętrznej współpracy dwóch podmiotów jest outsourcing księgowo-rachunkowy. To on pozwala przedsiębiorcom na uzyskanie przewagi...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×