Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów to jeden ze sposobów prowadzenia księgowości firmy. Przedsiębiorca, który stosuje ją do tego, aby ewidencjonować operacje finansowe, musi przestrzegać ściśle określonych zasad. W dokumentacji takiej zawsze muszą znajdować się określone elementy oraz skrupulatnie uzupełniane informacje. Jak wygląda prawidłowo prowadzona księga przychodów i rozchodów?
Jak należy prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Księga ta, inaczej nazywana KPiR, to forma prowadzenia uproszczonej księgowości. Może być stosowana w przypadku spełnienia określonych kryteriów.
Księgę przychodów i rozchodów mogą wykorzystywać osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jest to rodzaj księgowości dedykowanej spółkom cywilnym, jawnym, partnerskim, założonym przez osoby fizyczne, a także wszystkim przedsiębiorcom, których przychód nie przekracza 2 mln euro w przeliczeniu na złotówki po średnim kursie NBP.
W takiej dokumentacji księgowej muszą zostać ujęte wszystkie przychody. Poza tym ewidencjonuje się tam zakup różnego rodzaju materiałów oraz towarów handlowych, jak i koszty związane z ich nabyciem. Jest to także miejsce, gdzie należy księgować wydatki – w tym także wynagrodzenia dla pracowników. Księga przychodów i rozchodów musi zostać założona wtedy, kiedy zostaje zarejestrowana działalność gospodarcza.
„Mimo że KPiR to uproszczona forma księgowości, to jej prowadzenie jest niekiedy dosyć skomplikowane. Trzeba przestrzegać odpowiednich zasad, znać przepisy dotyczące ewidencjonowania finansów firmy, do czego są potrzebne stosowne kompetencje. Dlatego prowadzenie księgi przychodów i rozchodów rozsądnie jest powierzyć specjalistom. Jest to gwarancja rzetelnie i skrupulatnie sporządzonej dokumentacji księgowej” – mówi ekspert z firmy ZARZĄDZANIE BIZNES FINANSE.
Księga przychodów i rozchodów - z czego się składa?
Każda księga przychodów i rozchodów składa się z 17 kolumn. Jednak najczęściej dane finansowe są ewidencjonowane w:
- kolumnie 7. i 8., które dotyczą odpowiednio przychodów ze sprzedaży i pozostałych przychodów
- kolumnie 10. i 11., gdzie umieszcza się koszty zakupu materiałów oraz koszty uboczne
- kolumnie 12., w której znajdują się wydatki na wynagrodzenia
- kolumnie 13. stanowiącej miejsce na umieszczanie informacji o pozostałych wydatkach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Wszystkie zapisy muszą być sporządzone czytelnie i przejrzyście w języku polskim, a wskazywane wartości ujmuje się wyłącznie w złotówkach. Karty księgi muszą być chronologicznie ponumerowane.