Artykuł sponsorowany
Na czym polega perymetria?

Na czym polega perymetria?

Perymetria to badanie, które wykonuje się w celu sprawdzenia, czy w polu wzroku pacjenta nie ma żadnych ubytków. Tego typu badania okulistyczne należą do najważniejszych i najczęściej wykonywanych w trakcie wizyt w gabinetach okulistycznych. Perymetria jest wykorzystywana m.in. w diagnostyce jaskry. W naszym artykule dokładniej opisujemy, jakie mogą być wskazania do przeprowadzenia badania pola widzenia oraz na czym takie badanie dokładnie polega.

Jakie mogą być wskazania do przeprowadzenia badania pola widzenia?

Perymetria wykonywana jest w celu sprawdzenia przestrzeni widzianej bez poruszania gałką oczną. Głównym wskazaniem do przeprowadzenia takiego badania może być chęć sprawdzenia, czy u pacjenta nie ma obecnych żadnych ubytków w polu widzenia, co będzie świadczyło o tym, że siatkówka u pacjenta na całym swoim obszarze prawidłowo odbiera dochodzące wrażenia wzrokowe oraz że prawidłowo działają również nerw wzrokowy, oraz płaty potyliczne kory mózgowej. Najczęściej perymetria jest przeprowadzana w diagnostyce lub monitorowaniu przebiegu jaskry. Badanie to jednak może być też wykonywane w ocenie różnego typu chorób nerwu wzrokowego, chorób neurologicznych oraz chorób i schorzeń siatkówki.

Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca klientów z firmy Poland Optical, jednego z największych dystrybutorów urządzeń okulistycznych i optycznych w Polsce: Wskazań do przeprowadzenia badania pola widzenia, czyli perymetrii, może być bardzo dużo. Okuliści wykonują to badanie praktycznie u każdego pacjenta, który zgłasza się na wizytę kontrolną w gabinecie z powodu pogorszenia ostrości widzenia, z dużymi bólami głowy nieznanego pochodzenia oraz z nadciśnieniem tętniczym. Wskazaniem do wykonania badania są także niepokojące objawy, które polegają np. na niewyraźnym widzeniu tylko niektórych przedmiotów, które znajdują się przed nimi lub z boku pola widzenia.

Przygotowania do przeprowadzenia perymetrii

Perymetria to badanie, które wykonuje się u dorosłych pacjentów.  Badania pola widzenia raczej nie przeprowadza się u dzieci. Badanie ciężko jest również przeprowadzić u osób, które mają np. zaburzenia orientacji. Jest to bowiem badanie subiektywne, które wymaga od pacjenta skupienia i pełnej współpracy z lekarzem.  Samo badanie nie wymaga żadnego specjalnego przygotowania pacjenta. Warto jednak, żeby pacjent był przed nim odpowiednio wypoczęty, żeby mógł się dobrze skupić i w pełni współpracować z lekarzem. Standardowo badanie pola widzenia wykonuje się zaraz po przeprowadzeniu badania ostrości wzroku.

Przebieg badania pola widzenia

W trakcie badania pacjent przebywa w pozycji siedzącej. Badanie jest wykonywane z użyciem polomierza. Badanie jest w pełni bezpieczne, bezbolesne i nieinwazyjne. Pacjent w trakcie badania patrzy jednym okiem na ekran monitora i sygnalizuje słownie lub za pomocą przycisku moment pojawienia się na ekranie świetlnego punktu. Momenty te są zaznaczane przez urządzenie na planszy i w ten sposób powstaje mapa pola widzenia dla każdego oka. Niedostrzeżenie przez pacjenta jakichś punktów świadczy o istnieniu ubytku w polu widzenia i może być wskazaniem do wykonania dalszych badań diagnostycznych w celu określenia dokładnych przyczyn tych ubytków.

Kategorie
Warto przeczytać
Jakie są najczęstsze wady wzroku i w jaki sposób się je koryguje?
Problemy ze wzrokiem są prawdziwą plagą w XXI wieku, gdyż coraz więcej osób skarży się na pogarszające widzenie lub inne dolegliwości związane z oczami. Żeby skutecznie korygować problem, ważne jest odpowiednio wczesne...
Jak dbać o soczewki kontaktowe?
Właściwa pielęgnacja soczewek kontaktowych jest bardzo ważna dla zdrowia naszych oczu. Nagromadzone na nich osady mogą bowiem stać się pożywką dla bakterii i zmniejszyć efektywność działania soczewki korekcyjnej....
Najczęściej występujące wady wzroku u dzieci i dorosłych
Problemy ze wzrokiem dotyczą dziś osób w każdym wieku – w podeszłym, średnim, młodym i dziecięcym. Mają one różne podłoże i mogą wynikać z predyspozycji genetycznych, być wynikiem chorób lub efektem trybu życia....
Znajdź optyków
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×