Co warto wiedzieć o przekładniach kierowniczych?
Przekładnia kierownicza to kluczowy element układu kierowniczego, który odpowiedzialny jest za wygodę prowadzenia samochodu. Należy jednak mieć na uwadze, że przekładnia kierownicza wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy. Warto wiedzieć czym jest oraz na jakie usterki jest najczęściej narażona, aby zadbać o prawidłowe działanie samochodu.
Czym jest przekładnia kierownicza?
Przekładnia kierownicza jest odpowiedzialna wraz z pozostałymi elementami układu kierowniczego za kierunek jazdy. To przy jego pomocy możemy skręcić pojazdem w prawo bądź lewo, czy utrzymać kierunek jazdy na wprost. Natomiast przekładnia kierownicza zwana maglownicą odpowiedzialna jest za przekazanie ruchu z kierownicy na mechanizm zwrotny, co umożliwia ruch kół samochodu. Położenie przekładni kierowniczej jest poziome względem kolumny kierownicy. Jej końce łączą się z drążkami kierowniczymi, które z kolei zmieniają położenie przekładni, a więc i kierunku jazdy samochodu. Warto dbać o stan techniczny tego elementu konstrukcyjnego auta oraz w przypadku awarii zdecydować się na szybką naprawę bądź zakup nowej przekładni kierowniczej. Sprzedaż części układu kierowniczego oraz jego regenerację oferuje między innymi Bromsok Trucks Company, którego specjalizacją są samochody ciężarowe.
Jakie są rodzaje przekładni kierowniczych?
Przekładnie kierownicze stosowane w napędach na tylnią oś są dostępne w trzech rodzajach:
ślimakowej,
globoidalnej,
śrubowo-kulkowej.
Przekładnia kierownicza ślimakowa obracana jest przez wał kolumny kierownicy i koło zębate, które potocznie zwane jest ślimacznicą. Mechanizm ten posiada zęby śrubowe, które umożliwiają obrót w prawo lub lewo. Z kolei przekładnia globoidalna działa podobnie jak ślimakowa, z tym że dodatkowo wyposażona jest w rolkę zmieniającą położenie pod wpływem obrotu ślimaka. Ten rodzaj przekładni kierowniczej jest bardziej precyzyjny. Natomiast przekładnia kierownicza śrubowo-kulkowa poza wyżej wymienionymi elementami posiada dodatkowo kulki poruszające się w gwincie wałka i nakrętkę, która jest poruszana przez te kulki. To powoduje ruch koła zębatego i skręcenie kół w danym kierunku.
Jakie są objawy uszkodzenia przekładni kierowniczej?
Usterki przekładni kierowniczej mogą być niebezpieczne, dlatego warto wiedzieć, na co zwracać uwagę podczas jazdy. Przede wszystkim zaniepokoić powinny nas wszelkie stuki z okolicy opon, problemy z utrzymaniem kierunku jazdy, blokada kierownicy, problem ze wspomaganiem, wyciek płynu z przekładni kierowniczej oraz drgania kierownicy przenoszące się na cały samochód. W takich przypadkach warto od razu udać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego w celu diagnostyki oraz regeneracji układów kierowniczych.