Co zrobić, gdy wykryjemy awarię maglownicy w samochodzie?
Bezpieczeństwo podczas jazdy to, między innymi odpowiednia możliwość sterowania samochodem. Pojazd ma poruszać się tam, gdzie pokieruje go kierowca. Auto powinno również odpowiednio i szybko reagować na każdy ruch kierownicy. Aby jednak tak było, musi być sprawna maglownica, inaczej zwana również przekładnią kierowniczą. Dobrze jest wiedzieć, jaką rolę w samochodzie pełni ta część oraz co zrobić w przypadku wystąpienia awarii.
Czym jest maglownica?
Maglownica, oficjalnie zwana przekładnią kierowniczą, stanowi podstawowy element układu kierowniczego. Ponadto, jest uznawana za najważniejszą część w pojeździe. Jest to spowodowane faktem, że maglownica wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo osób znajdujących się w samochodzie – odpowiada za kierunek poruszania się pojazdu. Wpływa również na proces wspomagania kierownicy.
Jak podkreślają eksperci z firmy Lauber: „W przypadku, kiedy ten element nie działa prawidłowo, niemożliwe jest utrzymanie prawidłowego toru jazdy. Poważna awaria może doprowadzić do niebezpieczeństwa w postaci wypadku”.
Należy pamiętać, że maglownica zużywa się podczas każdej podróży samochodem, dlatego może często ulegać awarii. Trzeba mieć też na uwadze, że przez fakt występowania na rynku wielu rodzajów maglownic nie ma uniwersalnych porad naprawczych dla tego elementu. Mechanik podczas naprawy musi znać model samochodu, z którego pochodzi część. Dzięki temu możliwe jest właściwe rozpoznanie budowy, sprawności i właściwego funkcjonowania maglownicy.
Naprawa uszkodzonej maglownicy
Jeżeli dojdzie do awarii przekładni kierowniczej, nie należy zwlekać z usunięciem usterki. Powinno się to zrobić jak najszybciej, ponieważ pomoże to zapobiec dalszemu postępowaniu awarii i uchroni właściciela samochodu przed koniecznością kupna nowej maglownicy. Najczęściej wybieranym sposobem naprawy jest regeneracja przekładni kierowniczej. Polega ona na demontażu, ocenie stopnia zużycia i lokalizacji usterek. Potem dokonuje się koniecznych napraw, z uwzględnieniem wymiany podzespołów, konserwacji oraz malowania wszystkich elementów maglownicy. Na koniec następuje kontrola jakości przekładni kierowniczej oraz ponowny montaż wszystkich elementów. Trzeba pamiętać, że wszystkie części muszą być ze sobą odpowiednio połączone oraz uszczelnione – maglownica składa się z wielu elementów, które ze sobą współpracują. Ich nieprawidłowy montaż może spowodować niewłaściwe działanie całego układu.