Czym różni się badanie od przeglądu okresowego pojazdu?
Posiadanie na własność wymarzonego samochodu to dla wielu prawdziwy powód do dumy. Jakkolwiek jazda sprawiać może nam wielką przyjemność, właściwe użytkowanie auta nie jest zbyt prostą sprawą. Wiąże się przecież z ciągłym, drobiazgowym dbaniem o jego stan wizualny oraz techniczny.
Regularne wizyty w serwisie to w zasadzie obowiązek. Odwiedzanie mechanika tylko wtedy, gdy dzieje się coś złego, nie jest zbyt rozważną praktyką. W rzeczywistości jednak spora grupa kierowców podchodzi do całej sprawy w lekceważący sposób licząc, jak się zdaje, na wymierne oszczędności.
Kwestia bezpieczeństwa
Nie da się uciec przed faktami. Te zaś jednoznacznie pokazują, że wszelkie próby odłożenia na potem kontroli kondycji pojazdu nie kończą się najciekawiej. Choć ciągle powtarza się, jak ogromne znaczenie ma bezpieczeństwo, nie wszyscy biorą sobie te apele do serca. Na dodatek okazuje się, że duża liczba uczestników ruchu drogowego nie jest w stanie wskazać różnicy między badaniem technicznym a przeglądem okresowym.
Czym jest badanie techniczne?
Odbycie owego testu jest niezbędne do tego, by poruszać po publicznych drogach. Zasadniczo musimy przystępować do niego raz w roku; istnieją jednak pewne odstępstwa. Zupełnie nowe auta pierwsze badanie przechodzą dopiero po trzech latach, następne zaś – po upływie kolejnych dwóch. Od tego momentu z takim wozem zgłaszać należy się już co rok. Pojazdy z instalacją gazową natomiast, niezależnie od daty produkcji, zawsze wymagać będą oceny co 12 miesięcy.
Stacja Kontroli Pojazdów
Co istotne, na badanie techniczne musimy udać się do Stacji Kontroli Pojazdów. W tych podstawowych (niepodlegających rejonizacji) obsługiwane są auta osobowe do 3,5 tony, motocykle i przyczepki. Placówki okręgowe zajmują się pojazdami cięższymi, autami powypadkowymi oraz tymi, których dowód rejestracyjny został zatrzymany przez policję. Zakres całego badania opisany jest w specjalnym rozporządzeniu ministra infrastruktury. Mowa tu między innymi o sprawdzaniu ogumienia, oświetlenia, hamulców, zawieszenia, układu wydechowego czy ustalaniu autentyczności numeru VIN.
Przegląd okresowy – wprowadzenie
Przeglądy okresowe zalicza się do czynności nieobowiązkowych; mocno zalecają je jednak producenci samochodów. W tym przypadku częstotliwość kontroli zależy od kilku czynników. Jak powiedział nam przedstawiciel firmy CUPPER: Obecnie, na podstawie danych eksploatacyjnych, tego rodzaju wizyty u mechanika sugerują komputery pokładowe. Duże znaczenie mają oczywiście: model pojazdu oraz wersja zamontowanego silnika. Nie da się więc ukryć, że poszczególne okresy mogą się od siebie nieco różnić. Ogólnie rzecz biorąc można przyjąć, że przegląd ten powinien być realizowany przynajmniej raz do roku, lub po przejechaniu każdych kolejnych 30 tysięcy kilometrów.
Zakres czynności
Jak przebiega wizyta w serwisie? Nastawmy się chociażby na wymianę płynu chłodzącego, oleju silnikowego, filtra powietrza oraz świec zapłonowych. Oprócz tego zazwyczaj uzupełnia się płyn AdBlue, sprawdza rozrząd, stan zawieszenia oraz układu hamulcowego, a także wykonuje diagnostykę komputerową. Przegląd okresowy może być przeprowadzony przez autoryzowaną stację obsługi (ASO) danej marki, choć nie jest to wcale regułą. Równie dobrze sprawdzą się inne doświadczone warsztaty.