Jak dobrać olej silnikowy?
W przypadku nowego auta, które kupiliśmy w salonie, dobór oleju jest sprawą banalnie prostą. Inaczej jest, gdy kupiliśmy samochód używany i nie mamy żadnych dokumentów, które informowałyby nas o historii jego serwisowania. Co zrobić w takiej sytuacji? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego oleju silnikowego i jak dobrać go do modelu naszego samochodu.
Rekomendacje producentów
Wybierając olej silnikowy, w pierwszej kolejności powinniśmy wziąć pod uwagę rekomendacje jego producenta. Informację, jaki olej zalecany jest do danego auta możemy znaleźć w instrukcji samochodu. Tam też znajdziesz zalecenia dotyczące przebiegu po jakim powinieneś go wymienić. Jest to najważniejsze kryterium przy wyborze odpowiedniego oleju silnikowego. Niektórzy producenci zalecają stosowanie olejów określonych firm lub olejów sprzedawanych w ASO. Specyfikacje mogą być ogólne albo specyficzne dla danego producenta auta.
Jeśli znamy zalecany przez producenta olej, możemy z łatwością wyszukać go za pomocą wyszukiwarki internetowej. Po wpisaniu specyfikacji i oczekiwanej pojemności zobaczymy, gdzie możemy znaleźć olej silnikowy w najlepszej cenie.
Klasa lepkości
Lepkość określa opór płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej. Stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego stworzyło stosowaną na całym świecie skalę, która określa lepkość olejów silnikowych – 0 oznacza w niej olej najrzadszy, natomiast 60 – olej najgęstszy.
Klasę lepkościową oleju znajdziesz na opakowaniu. Należy się do niej bezwzględnie stosować i używać takiego preparatu, który posiada klasę lepkości zalecaną przez producenta. W przeciwnym razie narażamy silnik naszego auta na szybsze zużycie, a w najgorszym przypadku – zatarcie i uszkodzenie jednostki napędowej. Jeśli mamy w planach jazdę w bardzo niskich temperaturach, powinniśmy wybrać olej o niskiej lepkości. Oleje o wyższej skali lepkości i tzw. oleje o zmiennej lepkości sprawdzą się do jazdy całorocznej w łagodnym klimacie.
Dobór oleju do silnika
Do kilkunastoletnich silników benzynowych najczęściej stosuje się oleje półsyntetyczne. Dlatego jeśli kupujesz używane, ponad 10-letnie auto, dobrym rozwiązaniem będzie kupno właśnie takiego produktu. Z kolei nowoczesne jednostki napędowe wymagają stosowania olejów syntetycznych o wysokiej jakości. Nowoczesne oleje syntetyczne są odporne na działanie wysokiej temperatury i łatwo się rozprowadzają. Ma to szczególne znaczenie w przypadku silników turbodoładowanych.
Specjalnego oleju wymagają silniki wyposażone w instalację LPG, ponieważ zastosowany w nich olej jest szybciej eksploatowany z powodu dużej zawartości siarki i wyższej temperatury pracy. To powoduje, że szybciej wyczerpują się w nim olejowe dodatki, a to z kolei wymaga konieczność częstszej wymiany oleju u mechanika i stosowania olejów o wysokiej liczbie zasadowej. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie zakup oleju półsyntetycznego.
Nie wiesz, jaki olej dobrać do silnika Diesla? Obecnie większość olejów silnikowych spełnia normy wyznaczone zarówno dla silników zasilanych benzyną, jak i olejem napędowym. Musimy jednak pamiętać, że dla silników Diesla producenci zalecają kupno wysokiej jakości olejów syntetycznych, które są odpowiednie dla aut wyposażonych w turbosprężarkę. Na rynku możesz znaleźć wiele olejów silnikowych przeznaczonych do nowszych aut z silnikiem Diesla – pojazdów z pompowtryskiwaczami, turbosprężarką i wtryskiwaczami Common Rail.
Do aut z silnikami hybrydowymi producenci zalecają używanie olejów syntetycznych o niskich lepkościach. W samochodach hybrydowych jednostka napędowa bardzo często służy tylko do zasilania akumulatorów i nie działa w trybie stałej pracy. Cykle włączania i uruchamiania auta powodują niekorzystne dla niej warunki i wymagają środków smarnych, które będą skutecznie chronić wszystkie elementy.