Jak odczytywać oznaczenia na oponach?
Czym byłby samochód bez opon? Tak naprawdę bezużytecznym obiektem. Te elementy odgrywają jedną z najważniejszych ról w pojazdach. O ile możemy się obyć bez radia, a nawet klimatyzacji, opony to must-have. Wielu kierowców jednak nigdy się nie zastanawiało, co oznaczają pewne symbole na nich umieszczone. A tak naprawdę prawidłowe odczytanie oznaczeń umożliwia najlepszy dobór opon i ich właściwą eksploatację. Jak więc rozumieć ciąg cyfr i liczb?
Oznaczenia na oponach – jak je odczytać?
Przede wszystkim na oponach możemy znaleźć informacje o producencie i dokładnych parametrach. Jak to wygląda w praktyce?
- Rozmiar opon – jest to jeden z najważniejszych czynników. Te elementy muszą być odpowiednio dopasowane, by założyć je sprawnie na felgi. Przy zmianie warto więc odczytać rozmiar ze starych opon. Ten parametr zazwyczaj się znajduje na ich boku, w schowku lub na klapce wlewu do paliwa. Składa się z ciągu znaków, takich jak na przykład 200/50 R15 82T. Pierwsze liczby określają szerokość w mm. 50 to wartość procentowa stosunku wysokości boku opony samochodowej do szerokości. Literka to typ opony – R oznacza radialną. 82 to indeks nośności, a ostatnia literka to indeks prędkości.
- Indeks prędkości – określa, z jaką maksymalną prędkością może się poruszać auto. Na przykład literka Q umożliwia jazdę do 160 KM/H, a Y do 300 KM/H.
- Indeks nośności – wskazuje największe dozwolone obciążenie jednej opony. Zawsze ten parametr powinien być dopasowany do zaleceń producenta.
- Oznaczenie sezonowości – podstawowy podział opon to ten na zimowe, letnie i całoroczne. Te pierwsze powstają z trwalszej mieszanki i mają bardziej agresywny i wyżłobiony bieżnik. Zazwyczaj spotkasz na nich symbol płatka śniegu lub potrójny szczyt górski (3PMSF). Nierzadko też mają oznaczenie M+S, czyli skrót od „Mud and Snow” – błoto i śnieg.
Jakie jeszcze oznaczenia opon można spotkać?
Z opony możesz też wyczytać średnicę felgi. Jak mówi specjalista z firmy Opony Premiorri Europa, na boku często znajduje się też DOT, czyli „Department of Transportation”. Najważniejsze są cztery ostatnie cyfry tego kodu, w których zawarto tydzień oraz rok produkcji.
Co istotne, na oponie może być też informacja o maksymalnym dopuszczeniu ciśnienia. Jest ona podawana w kPa lub PSI. Czasami też poznasz wzmocnienie opony, jeśli zostało zastosowane. Najpopularniejsze to XL – Extra Load lub RF –Reinforced. Takie opony cechują się ogromną nośnością.
W zależności od producenta, na oponie mogą się znajdować różne oznaczenia i informacje, takie jak numer homologacji, a nawet wskazówki montażowe.