Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek
Turbosprężarki są stosowane przez producentów samochodów, aby podwyższyć moc mniejszego silnika. Ten zabieg pozwala na przyzwoity moment obrotowy w autach z niewielką pojemnością motoru. Element ten nie jednak wieczny, a kupując samochód na rynku wtórnym trzeba liczyć się z dodatkowym wydatkiem na naprawę lub wymianę turbosprężarki. Sprawdźmy, jakie są najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek.
Wirnik sercem turbosprężarki
Wady fabryczne i błędy eksploatacyjne użytkowników, a także zwyczajne zużycie – to najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek. W większości przypadków problemy wiążą się z zaniedbaniem ze strony poprzednich użytkowników auta. Najważniejszym składnikiem turbosprężarki jest wirnik, który składa się z turbiny napędzanej przez strumień spalin oraz sprężarki tłoczącej powietrze do cylindrów silnika. Podczas pracy wirnik może obracać się z prędkością 200 000 obrotów na minutę, a turbosprężarka potrafi rozgrzać się nawet do 500 stopni Celsjusza. Należy ją zatem odpowiednio chłodzić i smarować doprowadzanym pod ciśnieniem olejem i pamiętać, że wejście na wysokie obroty od razu po włączeniu silnika powoduje zatarcie łożyska wirnika, ponieważ olej nie zdąży rozprowadzić się dokładnie po elementach turbosprężarki.
Brak odpowiedniej ilości oleju
Równie niebezpieczne jest zbyt szybkie wyłączanie silnika. Po takiej operacji turbina kręci się nadal, ale pompa nie dostarcza już do niej oleju, a krótka przerwa w jego dopływie może spowodować nieodwracalne skutki. Dodatkowo w tym przypadku dochodzi też do zwęglania oleju, który zapycha urządzenie i przyczynia się do uszkodzenia łożysk ślizgowych. Należy pamiętać, że przedłużenie okresu żywotności turbosprężarki związane jest z wymianą oleju częściej niż zaleca producent. Z każdym przejechanym odcinkiem ze względu na pracę jednostki napędowej wzrasta bowiem ilość sadzy i różnorodnych opiłków.
Uszkodzenie wirnika
Na awarię turbosprężarki wpływa także chwilowy brak smarowania, który powoduje zwiększone tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, przyczyniając się do przegrzania i nadmiernego zużycia tych elementów. Wirnik może również zostać uszkodzony, gdy do turbiny dostanie się ciało stałe – dochodzi wtedy do zatarcia mechanizmu odpowiadającego za sterowanie łopatkami, które nie są w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia i przyspieszają zużycie łożysk – wyjaśnia właścicielka firmy Turbosprężarki Aurelia Białas, której głównym profilem działalności jest regeneracja i sprzedaż turbosprężarek.