Artykuł sponsorowany
Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek

Turbosprężarki są stosowane przez producentów samochodów, aby podwyższyć moc mniejszego silnika. Ten zabieg pozwala na przyzwoity moment obrotowy w autach z niewielką pojemnością motoru. Element ten nie jednak wieczny, a kupując samochód na rynku wtórnym trzeba liczyć się z dodatkowym wydatkiem na naprawę lub wymianę turbosprężarki. Sprawdźmy, jakie są najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek.

Wirnik sercem turbosprężarki

Wady fabryczne i błędy eksploatacyjne użytkowników, a także zwyczajne zużycie – to najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek. W większości przypadków problemy wiążą się z zaniedbaniem ze strony poprzednich użytkowników auta. Najważniejszym składnikiem turbosprężarki jest wirnik, który składa się z turbiny napędzanej przez strumień spalin oraz sprężarki tłoczącej powietrze do cylindrów silnika. Podczas pracy wirnik może obracać się z prędkością 200 000 obrotów na minutę, a turbosprężarka potrafi rozgrzać się nawet do 500 stopni Celsjusza. Należy ją zatem odpowiednio chłodzić i smarować doprowadzanym pod ciśnieniem olejem i pamiętać, że wejście na wysokie obroty od razu po włączeniu silnika powoduje zatarcie łożyska wirnika, ponieważ olej nie zdąży rozprowadzić się dokładnie po elementach turbosprężarki.

Brak odpowiedniej ilości oleju

Równie niebezpieczne jest zbyt szybkie wyłączanie silnika. Po takiej operacji turbina kręci się nadal, ale pompa nie dostarcza już do niej oleju, a krótka przerwa w jego dopływie może spowodować nieodwracalne skutki. Dodatkowo w tym przypadku dochodzi też do zwęglania oleju, który zapycha urządzenie i przyczynia się do uszkodzenia łożysk ślizgowych. Należy pamiętać, że przedłużenie okresu żywotności turbosprężarki związane jest z wymianą oleju częściej niż zaleca producent. Z każdym przejechanym odcinkiem ze względu na pracę jednostki napędowej wzrasta bowiem ilość sadzy i różnorodnych opiłków.

Uszkodzenie wirnika

Na awarię turbosprężarki wpływa także chwilowy brak smarowania, który powoduje zwiększone tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, przyczyniając się do przegrzania i nadmiernego zużycia tych elementów. Wirnik może również zostać uszkodzony, gdy do turbiny dostanie się ciało stałe – dochodzi wtedy do zatarcia mechanizmu odpowiadającego za sterowanie łopatkami, które nie są w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia i przyspieszają zużycie łożysk – wyjaśnia właścicielka firmy Turbosprężarki Aurelia Białas, której głównym profilem działalności jest regeneracja i sprzedaż turbosprężarek.
Kategorie
Warto przeczytać
Skąd w oleju pojawia się woda i dlaczego jest niebezpieczna dla układu olejowego?
Po zanieczyszczeniu cząstkami stałymi woda jest drugą najczęstszą przyczyną usterek i problemów z prawidłowym funkcjonowaniem układów olejowych. Trudno uniknąć jej obecności, ponieważ jest wiele źródeł, z których płyn...
Kiedy naprawdę opłaca się montaż instalacji LPG w samochodzie?
Właściciele pojazdów napędzanych benzyną mają możliwość zamontowania zbiornika LPG umożliwiającego przełączenie zasilania na gaz. Taki zabieg pozwala nie tylko na bardziej ekonomiczną jazdę, ale też jest bezpieczny dla...
Jak wygląda regeneracja wtryskiwaczy?
Wtryskiwacze w silnikach diesla z układem Common Rail pracują w warunkach bardzo wysokiego ciśnienia, co niestety przyczynia się do częstych awarii. Dlatego użytkownicy takich samochodów powinni zawsze wybierać...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×