Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej w samochodzie. Jak sobie z nimi poradzić?
Przekładnia kierownicza, która potocznie nazywa się maglownicą, jest częścią samochodu, wchodzącego w skład układu kierowniczego. Jej rolą jest przenoszenie ruchu kierownicy na zwrotnicę. Dzięki temu manewrowi koła skręcają. Jednak nie jest to jedyna rola przekładni, bo umożliwia ona również bezpieczną jazdę autem. Taki istotny element jest jednak narażony na liczne usterki. Jakie są najczęstsze i jak można im zaradzić?
Jakie są typowe niedomagania przekładni kierowniczej?
Najczęściej spotykanym problemem w działaniu maglownicy jest wyciek oleju z układu. Powodem może być korozja zębatki, powstała na skutek dostania się do niej soli z drogi. Najbardziej przykre konsekwencje daje korozja w pobliżu elementów uszczelniających. Tego typu problemy mogą nawet wymagać wymiany.
Innym, nie mniej częstym problemem, jest sytuacja, gdy siła wspomagania spada. Zwykle powodem jest wyeksploatowanie pompy hydraulicznej po długim czasie intensywnej eksploatacji. Zużycie oleju także może dawać takie efekty. Wtedy pomocne jest przepłukanie układu i użycie nowego oleju. Jeśli jednak problem leży w pompie, to można ją wymienić na nową w takim miejscu, jak AutoUkład, gdzie zwykle również wykonuje się regeneracje całych przekładni kierowniczych.
Usterki maglownicy to również wszelkie mechaniczne uszkodzenia jej poszczególnych części. Mogą to być wyrobione zęby przekładni lub uszkodzone tuleje prowadzące listwę zębatą. Problemem mogą być wszelkie nieszczelności, zarówno w obudowie, jak i przy zaworze oleju. Zepsuciu mogą też ulec gumowe uszczelniacze. Dzieje się to stosunkowo często, dlatego podczas każdego przeglądu układu warto się im przyglądać i w miarę potrzeb wymieniać je na nowe.
Wymiana lub naprawa przekładni
Usterki przekładni kierowniczej mogą być różnego kalibru. Niekiedy zachodzi konieczność wymiany całej maglownicy, jednak jest to dosyć spory wydatek. Jeżeli przekładnia nie jest popękana ani złamana, to z powodzeniem można ją poddać naprawie albo regeneracji w odpowiednim warsztacie.
Celem takich działań jest przywrócenie jej wszystkich fabrycznych parametrów. W dobrym warsztacie z regeneracją fachowcy mogą uporać się nawet w ciągu jednego dnia. Aby nie wymieniać całego podzespołu, warto wcześniej przyglądać się osłonom. Niekiedy odpowiednio wczesne zdiagnozowanie ich zużycia skutkuje mniejszymi kosztami, bo tylko one zostaną wymienione.
Całkowita wymiana maglownicy wymaga dodatkowo wymienienia płynu hydraulicznego oraz odpowiedniego ustawienia zbieżności zawieszenia.