Piaskowanie felg aluminiowych jako sposób na ich regenerację
Felgi aluminiowe z czasem użytkowania tracą swój pierwotny wygląd. Z regeneracją takowych możemy łączyć prostowanie za pomocą specjalnej maszyny – wówczas jednak mówimy raczej o renowacji. Sposobem na regenerację felg aluminiowych, by przywrócić im estetykę, jest piaskowanie. To metoda na oczyszczenie i wyprofilowanie powierzchni, która po zabiegu technologicznym jest przygotowana do malowania proszkowego.
Piaskowanie tworzące fundament pod malowanie
Piaskowanie, które nazywa się również śrutowaniem i odwrotnie, to zabieg technologiczny, który polega na oczyszczaniu lub profilowaniu powierzchni. Piaskowanie to metoda obróbki strumieniowo-ściernej z użyciem silnego strumienia powietrza lub cieczy oraz materiału ściernego. Owym materiałem ściernym może być piasek – stąd też główna nazwa zabiegu, ale też tzw. śrutem w postaci szklanych kulek lub korundu.
Jak mówią nam przedstawiciele lakierni i malarni proszkowej Technikor z siedzibą w Płochocinie pod Warszawą: Efekt uzyskany przez piaskowanie jest podobny do tego otrzymywanego w wyniku szlifowania. Piaskowanie pozwala jednak dotrzeć detali (nowoczesne felgi samochodowe z aluminium mają tych detali i zakamarków sporo), ponadto powierzchnia wyczyszczona przez piaskowanie jest równiejsza, a do tego uzyskuje szorstkość odpowiednią do skutecznego pokrywania ją farbą.
O tejże farbie i kolejnym etapie regeneracji aluminiowych felg w dalszej części artykułu.
Malowanie proszkowe – estetyka i zabezpieczenie aluminium
Jak wspomnieliśmy we wstępie, piaskowanie felg aluminiowych to sposób na przygotowanie ich powierzchni do pokrycia farbą. Co prawda z korozją kojarzymy przede wszystkim stal, jednak należy wiedzieć, że aluminium w kontakcie z tlenem tworzy naturalną warstwę utlenioną. Nawet jeśli nie zależy nam na nadaniu felgom innego koloru, aluminium należy zabezpieczyć. Malowanie proszkowe jest tutaj najlepszym rozwiązaniem, przy czym powinno być ono poprzedzone chromianowaniem, wytworzeniem właściwej powłoki konwersyjnej, czyli powłoki przyciągającej.
Dodajmy do powyższego, że powłoka lakiernicza uzyskana poprzez malowanie proszkowe to też powłoka odporna na chemikalia, uszkodzenia mechaniczne i temperaturę. Malowanie proszkowe to generalnie dwa etapy. Pierwszym z nich jest nałożenie naelektryzowanych cząstek farby proszkowej na powierzchnię elementu. Następny etap to nagrzewanie elementu do temperatury w sięgającej nawet dwustu stopni Celsjusza. Farba ulega wówczas stopieniu i polimeryzacji, tworząc jednolitą powierzchnię.