Przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów
Gdybyśmy spytali kierowców, jaki typ skrzyni biegów w aucie preferują, wielu wskazałoby na manualną. Powodem takiego wyboru byłaby zapewne trwałość mechanizmu. Niestety, przekonanie o tym, że skrzynię wystarczy regularnie naoliwiać i od czasu do czasu regulować, żeby działała bez zarzutu, od jakiegoś czasu jest nieaktualne. W nowszych samochodach manualne skrzynie biegów psują się równie często co automatyczne, a do awarii może dojść z różnych przyczyn.
Uszkodzenia mechaniczne
Jak każdy mechanizm, również skrzynia biegów z biegiem czasu ulega zużyciu i rozregulowaniu – brak regularnego serwisu i wczesnego wykrywania nadmiernego wyeksploatowania elementów po pewnym czasie prowadzi do permanentnej awarii. Jakie elementy są najbardziej narażone na zużycie? Między innymi sprzęgło, łożyska, synchronizator czy wybierak. Rozregulowaniu z kolei mogą ulec linki i drążki. Objawy uszkodzenia, zużycia lub rozregulowania elementów skrzyni biegów są różne, w zależności od tego, który z nich działa nieprawidłowo. Mogą nimi być między innymi zgrzyty i inne dźwięki dobiegające ze skrzyni podczas zmiany biegów lub drgania lewarka podczas przyspieszania bądź hamowania. Do szczególnie niebezpiecznych sytuacji zalicza się „wypadanie” biegu podczas jazdy. Niezależnie od tego, jakie objawy zaobserwowaliśmy w naszym samochodzie, powinniśmy niezwłocznie udać się z naszym samochodem do profesjonalnego serwisu. Usterki skrzyni biegów mogą skończyć się bowiem poważnym wypadkiem.
Styl jazdy
Nie da się ukryć, że za wieloma awariami skrzyni biegów stoją błędy eksploatacyjne, czyli nieodpowiedni styl jazdy lub niedostateczne umiejętności kierowców. Jakie to błędy?
Między innymi zmiana biegów na zbyt niskich obrotach, zbyt gwałtowne zmiany biegów przy niedostatecznie rozgrzanym oleju oraz niedokładnie wciśnięcie pedału sprzęgła – mówi specjalista serwisu Ford Sławek – Takie błędy prowadzą przykładowo do nadmiernego obciążenia koła zamachowego oraz zużywanie się synchronizatora.
Niedostateczny poziom oleju
Olej jest niezbędnym środkiem zabezpieczającym skrzynię biegów przed uszkodzeniami – minimalizuje tarcie oraz oczyszcza mechanizm. Już nawet niewielkie ubytki oleju mogą powodować problemy z pracą skrzyni biegów lub przyczyniać się do jej przyspieszonego zużywania i podwyższonej awaryjności. Z drugiej strony warto pamiętać, że olej powinien przede wszystkim spełniać wymogi producenta samochodu – jeśli będzie zbyt gęsty, również nie będzie służył skrzyni. Olej zaleca się wymieniać co mniej więcej 60 tys. kilometrów.