Rodzaje akumulatorów samochodowych
Aby dostarczyć samochodowi odpowiednią energię elektryczną do rozruchu, potrzebny jest akumulator. Jest to swego rodzaju bateria, którą należy regularnie ładować. Niegdyś akumulatory charakteryzowały się niewielką mocą. Dziś wiele aut jest wyposażonych w dodatkowe układy, których zapotrzebowanie na moc prądu wynosi nawet ok. 1000 W. Jeżeli samochód jest nowy, akumulator zamontowany przez producenta powinien wystarczyć na około 5 lat. Następny należy kupić samemu. Do wyboru jest kilka rodzajów akumulatorów. W tym artykule przedstawimy podstawowe charakterystyki każdego z nich.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
Najstarszym i najpopularniejszym typem akumulatora samochodowego jest akumulator kwasowo-ołowiowy, który składa się z anody ołowiowej, katody z tlenku ołowiu i 37-procentowego wodnego roztworu kwasu siarkowego. Jest oparty na tradycyjnej technologii – wymaga uzupełniania elektrolitu i ma niewielki maksymalny prąd rozruchowy, który można jednak zrekompensować poprzez wybór akumulatora z większą pojemnością. Jego ulepszona wersja oparta jest na technologii ECM. Akumulatory tego rodzaju wyróżniają się wysoką trwałością, odpornością na głębokie rozładowanie i stosunkowo niską ceną.
Akumulatory żelowe
Płynny elektrolit w akumulatorze można zastąpić żelem. Takie rozwiązanie przyniosło produkty w postaci akumulatorów żelowych, ale nie są one zbytnio polecane. Nie znajdują zastosowania jako akumulatory rozruchowe, ponieważ mają niską moc przy dostarczaniu wysokich prądów, szczególnie w niskich temperaturach.
Posiadają jednak kilka zalet, o których warto wspomnieć – mogą być ustawiane w dowolnej pozycji (są odporne na przechyły, a także na wibracje i wstrząsy), natomiast zastosowany w nich żel (powstały z wymieszania kwasu siarkowego z krzemionką) nie paruje, dzięki czemu nie trzeba go uzupełniać. Akumulatory żelowe znalazły zastosowanie w jednośladach, ale sprawdzają się również jako rozruch w przyczepach kempingowych, kamperach lub jako pomocnicze akumulatory w samochodach terenowych.
Akumulatory AGM, EFB, AFB i ECM
Jedna z najnowszych technologii wykorzystywana jest w akumulatorach AGM, które posiadają separatory z mat z mikrowłókien szklanych lub z włókna polimerowego pochłaniającego całkowicie elektrolit. Są one 3x wydajniejsze niż tradycyjne akumulatory, odporne na wstrząsy, wycieki oraz wibracje. Wykorzystuje się je w samochodach wyposażonych w układ start-stop oraz system odzyskiwania energii.
Dwukrotnie większą wytrzymałością cykliczną cechują się akumulatory EFB, AFB oraz ECM, ponieważ zawarty w nich elektrolit zgromadzono w większym zbiorniku – wyjaśnia ekspert z hurtowni akumulatorów Bat Profi – Można je stosować jako zamienniki akumulatorów kwasowo-ołowiowych, ale należy pamiętać, że nie są one odporne na głębokie rozładowania.