Skąd w oleju pojawia się woda i dlaczego jest niebezpieczna dla układu olejowego?
Po zanieczyszczeniu cząstkami stałymi woda jest drugą najczęstszą przyczyną usterek i problemów z prawidłowym funkcjonowaniem układów olejowych. Trudno uniknąć jej obecności, ponieważ jest wiele źródeł, z których płyn dostaje się do wnętrza urządzeń. Ponadto woda występuje w oleju nie tylko odseparowana, w formie wolnej, którą łatwo zauważyć. Czy obecność tej cieczy jest groźna dla układu olejowego?
Jak woda dostaje się do układów olejowych?
Nie jest możliwe uniknięcie wniknięcia wody do układów olejowych. Może się pojawić nawet w świeżym oleju, jeśli był nieprawidłowo przechowywany. Duża wilgotność i znaczne wahania temperatury nie są odpowiednim środowiskiem do składowania oleju, podobnie jak nieprawidłowa wentylacja. Ponadto pozostałości wody we wnętrzach cystern mogą zanieczyszczać olej. Woda może dostać się do wnętrza układu także podczas wszelkich prac konserwatorskich i naprawczych oraz w trakcie uzupełniania. Szereg możliwości wnikania i szkody, jakie to powoduje sprawia, że warto pamiętać o filtracji oleju. Nawet parowanie urządzeń sprzyja zanieczyszczeniu. Należy pamiętać, że woda jest wchłaniana z otoczenia poprzez nieszczelności. Skrapla się również w układach chłodzenia.
W jakiej formie może występować woda w oleju?
Nie wszystkie formy, w których woda występuje w oleju są równie groźne dla funkcjonowania układu. Decyduje o tym jej ilość i temperatura, a także rodzaj i wiek oleju. Ważne są ponadto wszystkie uszlachetniające dodatki. Woda w stanie rozpuszczonym, kiedy jej cząsteczki nie są widoczne, jest najmniej niebezpieczna. Dostaje się do układu w wyniku ciągłej wymiany z wilgotnym powietrzem z zewnątrz. Woda wolna nie wchodzi w skład struktury molekularnej. Wyraźne widoczne są dwie fazy. W pierwszej zazwyczaj dostaje się do układu z zewnątrz. W formie zemulgowanej cząsteczki cieczy nie są widoczne, ale olej przybiera mętną, mleczną barwę.
Czym grozi pojawienie się wody w oleju?
Zawartość wody znacząco obniża parametry oleju. Zjawisko to nasila się w obecności katalizatorów. Ponieważ współcześnie stosowane urządzenia są bardzo precyzyjne, ich odporność na wodę jest niewielka. Dlatego łatwo tracą powłokę smarną i szybciej się zużywają. Woda obniża żywotność maszyn nawet o połowę. Powoduje także tworzenie się rdzy. Osoby korzystające z usług serwisu mobilnego AD Moto unikają usterek, które powodują cząsteczki rdzy. Ponadto woda jest doskonałym środowiskiem do rozwoju bakterii. Mogą powodować utratę właściwości smarnych oleju, ponieważ przyczyniają się do jego rozkładu.