Z jakich elementów składa się bieżnik opony samochodów osobowych i jakie są jego typy?
Każdy kierowca wie czym jest bieżnik opony. Mianowicie to ta jej część która bezpośrednio styka się z nawierzchnią drogi. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że specyficzny wzór bieżnika wpływa na zachowanie opon, ich przyczepność w różnych warunkach, a co za tym idzie na bezpieczeństwo jazdy. Głównym jego zadaniem jest właśnie zapewnienie maksymalnej przyczepności oraz odprowadzenie wody. Wybierając opony do auta przydaje się znajomość typów oraz elementów składowych bieżnika.
Elementy bieżnika opony
Przyczepność opon zależy w dużej mierze od składu mieszanki gumowej z jakiej jest ona wykonana, ale także od typu i zużycia bieżnika. Stan bieżnika opony ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo zachowania pojazdu na drodze. Przy zakupie nowych lub używanych opon do auta warto zwrócić się do specjalistów z firmy zajmującej się nie tylko sprzedażą ale także serwisem opon i wulkanizacją, takich jak pracownicy Max-Gum Wulkanizacja i Serwis Opon, którzy nie tylko doradzą w wyborze, wytłumaczą czym różnią się typy bieżnika, ale również zamontują nowo nabyte opony na koła. Głównym elementem rzeźby opony są gumowe bloki bieżnika, nazywane też klockami. To właśnie te segmenty stykają się z nawierzchnią drogi i gwarantują właściwą trakcję jazdy. Rozmieszczone wokół całego obwodu opony tworzą uniesiony grzbiet rzeźby nazywany żebrem. Między nimi zagłębione są rowki, czyli kanały biegnące obwodowo wokół opony. W blokach bieżnika uformowane są małe wąskie szczeliny zwane lamelami, które zwiększają liczbę ich krawędzi, poprawiając tym samym trakcję. Rowkowanie bieżnika w postaci szczelin krzyżowych kanałów wtopionych w jego elementy zapewnia dodatkową ewakuację wody. Dodatkowo w niektórych wzorach bieżnika stosowane są specjalne dołki służące chłodzeniu opony.
Typy bieżnika opon
W zależności od tego gdzie, w jakich warunkach pogodowych, na jakich nawierzchniach i w jaki sposób użytkowany będzie pojazd dobierane są opony o odpowiednim typie bieżnika. Obecnie najbardziej popularne są trzy jego typy: bieżnik symetryczny, bieżnik asymetryczny i bieżnik kierunkowy. Najbardziej uniwersalnym rodzajem bieżnika stosowanego w oponach samochodów osobowych jest wzór symetryczny. Jest on po zewnętrznej i wewnętrznej stronie opony symetryczny, stanowi lustrzane odbicie względem jej środka. Opony o takim wzorze określane są jako wielokierunkowe, można je zamontować na dowolnym kole samochodu i obracać w dowolnym kierunku bez wpływu na całkowite osiągi. Innym typem bieżnika jest wzór asymetryczny. W tego typu rzeźbie wewnętrzna i zewnętrzna strona opony ma różne rowki i bloki bieżnika. Ma to na celu poprawę wydajności przy odprowadzaniu wody, oraz przyczepności na suchej nawierzchni jak i trakcji na śniegu. Niektóre typy bieżników opon są zaprojektowane do toczenia tylko w jednym kierunku. Nazywane są przez to wzorem kierunkowym bieżnika. Często stosowane są w oponach o wysokich osiągach oraz oponach zimowych. Wzór bieżnika w kształcie litery V pomaga efektywniej odprowadzać wodę spod czoła opony i zapobiega aquaplaningowi przy wyższych prędkościach.