Śmierć bliskiej osoby to niezwykle trudne i bolesne doświadczenie, na które nigdy nie jesteśmy przygotowani. Mimo że nie potrafimy się z tym pogodzić, spoczywa na nas obowiązek organizacji pochówku. Niestety okres żałoby i cierpienia po utracie bliskich, wcale nie ułatwia nam podjęcia odpowiednich kroków. W takim momencie warto zwrócić się o pomoc do zakładu pogrzebowego, w którym pracownicy podpowiedzą nam, jakie formalności są niezbędne, a także pomogą nam w całym procesie przygotowania ceremonii pożegnania bliskiej osoby. Dowiedzmy się zatem, o czym należy pamiętać podczas organizacji pogrzebu.
Karta zgonu i akt zgonu
Transport zwłok to pierwsza ważna kwestia, z którą musi zmierzyć się rodzina zmarłej osoby. Już na tym etapie, zadanie to należy zlecić zakładowi pogrzebowemu, który za pomocą specjalne dostosowanego samochodu, przewiezie ciało zmarłej osoby do chłodni, które będzie tam spoczywać aż do czasu odbycia się ceremonii pogrzebowej.
Jeśli chodzi o niezbędne formalności, należy postarać się o uzyskanie najważniejszego w całej sytuacji dokumentu, którym jest karta zgonu. - mówi pracownik
Zakładu Pogrzebowego Zasępa-Tysiąclecie, z Częstochowy.
Dokument ten uzyskamy bezpłatnie u lekarza, który stwierdził zgon bliskiego i właśnie dzięki karcie zgonu będziemy w stanie uruchomić wszelkie potrzebne procedury. Śmierć należy również zgłosić w ciągu 3 dni do urzędu stanu cywilnego, poprzez złożenie odpowiedniego wniosku, dołączając dodatkowo kartę zgonu oraz dowód osobisty zmarłego, z prośbą o wystawienie aktu zgonu. Akt zgonu z kolei jest niezbędny do uzyskania tzw. zasiłku pogrzebowego, który przysługuje każdej osobie, a także upraszcza formalności spadkowe i te związane z ubezpieczeniem.
Zasiłek pogrzebowy ZUS
Zasiłek pogrzebowy to niewątpliwie duża pomoc dla rodziny w pokryciu części kosztów pogrzebu.
Przysługuje on każdej osoby, która jest ubezpieczona lub która jest na utrzymaniu innej osoby posiadającej taką polisę. Do otrzymania zasiłku niezbędne jest dostarczenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych takich dokumentów jak odpis aktu zgonu, wykaz poniesionych kosztów pochówku, świadectwo pracy osoby zmarłej lub ostatni odcinek jej emerytury albo renty.
Zakład pogrzebowy a organizacja pochówku
Kiedy już uzyskamy kartę zgonu, należy wybrać się do wybranego zakładu pogrzebowego, który pomoże nam w następnych etapach
organizacji pogrzebu. Musimy ustalić datę pochówku lub kremacji, wybrać cmentarz, a także trumnę lub urnę. W zależności od preferencji oraz możliwości finansowych wybór trumien pozostaje niezwykle szeroki. Najbardziej poszukiwane są trumny wykonane z różnych gatunków drewna, w szczególności z dębu, buku i olchy. Z kolei urny występują między innymi w formie kamiennych z onyksu, z marmuru lub ze szkła. Następnie zostanie przedstawiony nam spis dostępnych nagrobków oraz napisów, ale również istnieje możliwość zamówienia indywidualnego projektu, np. wykonania portretu bliskiej osoby na nagrobku. Zakład pogrzebowy dodatkowo przygotuje również zmarłego do pochówku, mianowicie pracownik zabezpieczy ciało, wykona golenie, obcinanie włosów oraz paznokci, a także ubierze zmarłego w uprzednio wybrany strój przez rodzinę.
Klepsydra i wieńce
Ostatnim etapem organizacji ceremonii pożegnania bliskiej osoby jest zawieszenie klepsydry, czyli informacji o śmierci oraz dacie i miejscu pogrzebu, co ma na celu powiadomienie o pochówki innych osób, z którymi rodzina nie ma kontaktu na co dzień. Najczęściej informacja taka zawieszana jest w okolicy miejsca zamieszkania zmarłego i zadanie to wykonuje pracownik zakładu pogrzebowego. Na bliskich spoczywa również zakup wieńców z pożegnalnym napisem na szarfie.
Obecnie wiele zakładów pogrzebowych ułatwia ten trudny czas i oferuje możliwość zakupu kwiatów pożegnalnych wraz z ich transportem, dzięki czemu rodzina może rozpocząć okres żałoby i dokonać ostatniego pożegnania zmarłej, bliskiej osoby.