Formalności pogrzebowe. Zasady postępowania po śmierci bliskiej osoby
Śmierć bliskiej osoby, szczególnie ta nagła i niespodziewana, dla wielu stanowi najbardziej traumatyczne wydarzenie w życiu. Odnalezienie się w praktycznej nowej rzeczywistości – bez rodziców, dziecka lub małżonka – może być ogromnym i niezmiernie ciężkim wyzwaniem. Tym trudniejsze może okazać się przygotowanie godnego pochówku. Dlatego warto zawczasu wiedzieć, jak wyglądają wszystkie formalności z tym związane.
Karta zgonu
Pierwszy dokumentem, który wyrabiamy po śmierci bliskiej nam osoby, jest karta zgonu – dzięki niej będziemy mogli uzyskać akt zgonu, a także rozpocząć organizację pochówku. Od kogo możemy uzyskać kartę zgonu?
- Wystawieniem karty zgonu zajmuje się lekarz – mówi przedstawiciel Domu Pogrzebowego Fenix – Jeśli zgon nastąpił w domu lub poza nim i był efektem czynników naturalnych, wypisanie karty zgonu leży w obowiązku wezwanego na miejsce lekarza rodzinnego lub pogotowia. Jeśli osoba zmarła w szpitalu, wypisaniem karty powinien zająć się lekarz, pod którego opieką zmarły się znajdował. Z kolei w sytuacjach, kiedy przyczyną zgonu był wypadek lub przestępstwo, ciało może zostać skierowane do zakładu medycyny sądowej w celu przeprowadzenia sekcji. Dopiero po jej zakończeniu kartę wystawia lekarz, który z polecenia policji lub sądu przeprowadzała oględziny.
Akt zgonu
Aby go otrzymać, musimy zgłosić się do urzędu stanu cywilnego odpowiedniego dla miejsca śmierci. Niezbędna będzie otrzymana od lekarza karta zgonu oraz inne dokumenty:
Dowód osobisty zmarłego (dotyczy osób pełnoletnich)
Odpis aktu urodzenia (dotyczy zmarłych dzieci)
Książeczka wojskowa (dotyczy mężczyzn przed 50. rokiem życia)
Podanie o wydanie trzech odpisów aktu zgonu.
Akt zgonu będzie niezbędny do dopełnienia kwestii spadkowych oraz wypłaty ubezpieczenia.
Odbiór zwłok
Posiadając kartę zgonu możemy od razu zgłosić się do wybranego przez nas domu pogrzebowego, który zajmie się odebraniem zwłok ze szpitalnej kostnicy i przetransportowaniem ich do własnego zakładu – tam zostaną one przygotowane do pochówku. Większość domów pogrzebowych oferuje swoim klientom wsparcie w organizacji pogrzebu – żeby móc z niego skorzystać, musimy przekazać firmie wszystkie wymagane dokumenty, uprawniające ją do działania w naszym imieniu, m.in. dowód osobisty zmarłego, kartę zgonu oraz ewentualnie odcinka renty lub emerytury.
Ustalenie daty i miejsca pochówku
Kolejnym krokiem w celu organizacji pochówku jest ustalenie daty i miejsca. W tym celu musimy skontaktować się z zarządem wybranego przez nas cmentarza oraz – jeśli uroczystość ma mieć charakter religijny – z kancelarią parafii, do której zmarły przynależał. Niezbędne nam będą na tym etapie akt zgonu oraz inne dokumenty wymagane przez oba te podmioty.