Najważniejsze etapy organizacji pogrzebu
Śmierć bliskiej osoby to bardzo smutny moment dla rodziny i przyjaciół. Serca żałobników przepełnione są trudnymi i ciężkimi emocjami. Jednak ból po stracie to nie jedyna rzecz, z którą musi zmierzyć się rodzina zmarłego. Najbliżsi krewni muszą dopełnić jeszcze wielu formalności oraz zorganizować pochówek. Oto jak wygląda organizacja pogrzebu krok po kroku.
Karta zgonu i akt zgonu – gdzie i jak uzyskać dokumenty?
Przygotowanie pogrzebu należy rozpocząć od skompletowania niezbędnych dokumentów. Należą do nich przede wszystkim karta zgonu i akt zgonu. Pierwszy dokument wystawiany jest przez lekarza, który na podstawie przeprowadzonych osobiście badań stwierdził zgon. W karcie zgonu znajdują się dane dotyczące tożsamości osoby zmarłej oraz informacje na temat przyczyny śmierci. Na podstawie karty zgonu zakład pogrzebowy może przewieźć zwłoki we wskazane przez najbliższych miejsce.
Kartę zgonu należy także okazać w urzędzie stanu cywilnego. To na jej podstawie zostanie potem wydany akt zgonu. Żeby go uzyskać należy także zwrócić w urzędzie dowód osobisty osoby zmarłej. Akt zgonu jest oficjalnym dokumentem urzędowym, potwierdzającym zgon danej osoby. W praktyce zgłaszający otrzymuje jedynie odpis aktu zgonu. Na podstawie tego dokumentu możliwa jest dalsza organizacja pogrzebu.
Wybór zakładu pogrzebowego
Organizacja pogrzebów najczęściej oddawana jest w ręce profesjonalnych zakładów pogrzebowych. Dobrym rozwiązaniem są firmy, które świadczą całościowe usługi w tym zakresie, jak np. Anioł Kompleksowe usługi pogrzebowe. Wówczas z barków żałobników zostaje zdjętych wiele obowiązków obejmujących nie tylko sam pochówek, ale także wiele innych działań, jak chociażby odbiór ciała ze szpitala czy domu, przeprowadzenie niezbędnych formalności czy pomoc w uzyskaniu miejsca na cmentarzu.
Miejsce pochówku oraz ceremonia pogrzebowa
Jeśli uroczystość ma być prowadzona w obrządku katolickim rodzina zmarłego powinna także skontaktować się z księdzem w celu ustalenia daty oraz godziny pogrzebu. Najczęściej ceremonia pogrzebowa odbywa się w kościele parafii, do której należał zmarły.
Zgodnie z przyjętą ogólnie praktyką opłata za mszę jest dobrowolna, a jej wysokość może być bardzo różna, w zależności od parafii. Jeśli chodzi o sprawy związane z kwaterą oraz wykupem miejsca na cmentarzu, należy omówić to w biurze parafialnym lub z administracją.
Przy organizacji pogrzebu świeckiego najczęściej wynajmuje się mistrza ceremonii, który wygłasza uroczystą mowę pogrzebową. Na takich uroczystościach nie jest odprawiana msza święta, nie ma również księdza i typowych symboli religijnych.