Co wchodzi w skład sprawozdania finansowego?
Większość przedsiębiorstw ma obowiązek sporządzania raportów, które podsumowują ich działalność. Jednym ze sposobów na wykonanie takiego raportu jest sprawozdanie finansowe. Czym jest oraz co wchodzi w jego skład i dlaczego konieczne jest jego sporządzanie? Właściciele firm prowadzący pełna księgowość powinni w sposób szczególny zapoznać się z tym tematem.
Czym jest sprawozdanie finansowe?
Sprawozdanie finansowe to zestawienie dokumentów, które odzwierciedlają rzeczywistą sytuację finansową danego przedsiębiorstwa. Ważne jest, aby zebrane dane muszą mieć pokrycie w księgach rachunkowych oraz innych dokumentach związanych z działalnością firmy. W zgromadzeniu niezbędnych danych może nam pomóc biuro rachunkowe. Dlatego warto zdecydować się na stałą współpracę w przypadku prowadzenia własnej działalności. Bezwarunkowo sprawozdanie muszą co roku sporządzać firmy prowadzące pełną księgowość również te, które zdecydowały się na tę formę rozliczeń dobrowolnie. Pomoc w poprawnym wykonaniu corocznego zestawienia finansowego oferuje między innymi Kancelaria Podatkowa Rachunkowość.pl z Poznania.
Jakie są najważniejsze elementy sprawozdania finansowego?
To jak powinno zostać sporządzone sprawozdanie finansowe określone zostało w art.45 ust.2 ustawy o rachunkowości. W jego skład wchodzi kilka kluczowych zestawień. Są to:
bilans,
rachunek zysków i strat,
informacje i objaśnienia dodatkowe.
W bilansie przedstawia się zestawienie pasywów i aktywów. Z kolei rachunek zysków i strat obejmuje szczegółowe informacje o przychodach, kosztach, zyskach oraz stratach wynikających z działalności danego przedsiębiorstwa. W informacjach dodatkowych powinien znaleźć się opis ogólnej polityki rachunkowej prowadzonej przez firmę.
Co jeszcze warto wiedzieć o zasadach sporządzania raportu finansowego?
Istotne jest to, że sprawozdanie finansowe musi być sporządzone w języku polskim. Z reguły termin jego oddania do KRS wynosi 3 miesiące od dnia bilansowego. Ważne jest również, to, że sprawozdanie powinno być stworzone przez kierownika jednostki. Jednak w przypadku, gdy nie zna się na rachunkowości, wyznacza się do tego osobę odpowiedzialną za prowadzenie ksiąg rachunkowych. Jeśli to biuro rachunkowe prowadzi je w imieniu firmy, wówczas tamtejszy pracownik będzie sporządzał raport.