Cyfrowa forma KPiR – co powinniśmy o niej wiedzieć?
Księga Przychodów i Rozchodów ma na celu przedstawienie operacji gospodarczych w formie uproszczonej. Prowadzenie tego typu ewidencji wymaga systematyczności i skrupulatności, przez co przedsiębiorcy często korzystają z pomocy podmiotów zewnętrznych. Biura rachunkowe, bo o nich tu mowa, idąc z duchem czasu, stawiają chętnie na elektroniczną formę rejestrowania zdarzeń, która przynosi znaczniej więcej korzyści, niż można przypuszczać.
Informatyczne rozwiązania na miarę naszych czasów
Na przełomie wieków byliśmy świadkami powszechnej informatyzacji. Nowoczesne technologie dotarły również do branży księgowości, która do tej pory bazowała na papierowych wersjach dokumentów. Mimo że klasyczne formy prowadzenia ewidencji nie zostały całkowicie wyparte, szansa na przedstawienie zdarzeń gospodarczych w postaci elektronicznej, otworzyła przed fachowcami multum możliwości. Rewolucja technologiczna pozwoliła między innymi na prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów za pomocą specjalistycznego oprogramowania, którego zastosowanie jest ściśle regulowane przez Ministerstwo Finansów. Przemyślany software nie tylko przyśpiesza pracę poprzez automatyzację wiele procesów, ale także minimalizuje ryzyko ewentualnych błędów. Na żadną pomyłkę, niezależnie od metody sporządzania KPiR, nie pozwala sobie działające na terenie Gorzowa Wielkopolskiego Biuro Rachunkowe Zysk. Firma prowadzona przez Joanna Krajewską, mając za priorytet satysfakcję klientów, zapewnia im kompleksowy zakres usług w konkurencyjnej cenie. Bez względu na to, czy interesanci poszukują obsługi kadrowo-płacowej, doradztwa podatkowego, czy też chcą sprawnie przejść przez formalności związane z zakładaniem własnej działalności, pełna pasji kadra podmiotu służy im profesjonalną pomocą.
Kluczowe zasady cyfrowej ewidencji
Prowadzenie KPiR z wykorzystaniem technik informatycznych podlega wielu uwarunkowaniom. System w ramach którego dokonuje się operacji, musi przede wszystkim posiadać szczegółową instrukcję obsługi w postaci pisemnej. W sytuacji, gdy producent aplikacji takowej nie przewidział, można opracować ją na własną rękę, lecz bez dwóch zdań jest to pracochłonne zajęcie. Cyfrowe rozwiązanie powinno ponadto zapewnić sprawny i szybki wgląd w treść dokonywanych zapisów. Ma one też być wyposażone w opcję wydruku z zachowaniem wzoru księgi, a także porządku chronologicznego informacji.
Obowiązkowe działania
Prowadząc uproszczoną księgowość tylko w wersji cyfrowej, fachowcy stają przed obowiązkiem sporządzania tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Przekazuje się go na żądanie dla organów podatkowych w formacie XML zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów. Mówiąc w dużym skrócie, zawiera on uporządkowane w logicznej strukturze dane służące urzędowej weryfikacji poprawności ustalonego dochodu. Przesył informacji odbywa się na kilka sposobów. Można posłużyć się zarówno dedykowanymi programami księgowymi, jak i zewnętrznymi nośnikami, o ile gwarantują one bezproblemowy odczyt pliku.