Artykuł sponsorowany
Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Jednym z głównych obowiązków wszystkich przedsiębiorców jest ewidencjonowanie operacji finansowych danej firmy. Metoda rejestrowania operacji jest zależna przede wszystkim od wielkości przychodu, jaki rocznie osiąga firma, a także od formy prowadzonej działalności. Działalność może być prowadzona za pomocą księgowości pełnej lub uproszczonej. Czasem zdarza się, że przedsiębiorca jest zobowiązany do tego, aby przejść z uproszczonej księgowości do księgowości pełnej. Jakie są najważniejsze różnice między tymi dwoma formami prowadzenia księgowości?

Pełna księgowość – charakterystyka

Pełna księgowość jest niezwykle szczegółowa i precyzyjna. Z tego względu, jej prowadzeniem zajmują się zazwyczaj biura rachunkowe, których pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę. Ten typ księgowości mają obowiązek prowadzić spółki cywilne, spółki handlowe, osobowe i kapitałowe, a także osoby fizyczne. Podstawowa funkcja pełnej księgowości to obliczanie podatku, a także analizowanie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Dzięki księgom handlowym możliwe jest gromadzenie informacji oraz kontrolowanie spraw finansowych firmy. Składają się one z księgi głównej, dziennika, a także ksiąg pomocniczych z zestawieniem sald i obrotów oraz pasywów i aktywów. Przedsiębiorstwa prowadzące pełną księgowość mogą dokonywać lepszych prognoz na przyszłość oraz być zarządzane dużo bardziej efektownie i zwiększać dzięki temu swoje zyski.

Charakterystyka księgowości uproszczonej

Księgowość uproszczona charakteryzuje się przede wszystkim zmniejszeniem ilości informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych, a także ograniczeniem procedur. Jej główną funkcją jest obliczanie podatków. To szczególnie opłacalna forma prowadzenia księgowości zwłaszcza w przypadku osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą lub niewielkie firmy. O pomoc w prowadzeniu księgowości można zwrócić się m.in. do Biura Rachunkowego BRMK.

Jedną z podstawowych form prowadzenia księgowości uproszczonej jest Księga Przychodów i Rozchodów. Ewidencjuje się w niej przychody oraz wydatki. Jeżeli przychód nie zostaje osiągnięty, przedsiębiorca nie musi płacić podatku. Inną formą jest karta podatkowa, z której jednak nie wszyscy mogą korzystać, ponieważ istnieją ograniczenia co do niektórych rodzajów działalności. Trzecią formą prowadzenia uproszczonej księgowości jest ryczałt ewidencjonowany, który stanowi podatek od przychodów.

Którą księgowość wybrać?

Księgowość uproszczona stanowi najłatwiejszą formę rozliczenia. Decydują się na nią zazwyczaj przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają prowadzenie biznesu. Jest to także dobre rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy chcą samodzielnie prowadzić księgowość we własnej firmie. Niewielka liczba formalności oraz prosta forma rozliczenia mogą przynieść w takim przypadku korzyści w postaci oszczędności pieniędzy i czasu przedsiębiorcy. Pełna księgowość jest z kolei narzucona z góry niektórym spółkom, a także wybierana przez większe przedsiębiorstwa, które istnieją już jakiś czas na rynku i chcą precyzyjnie kontrolować finanse.

Zarówno pełna księgowość, jak i księgowość uproszczona mogą posiadać wiele zalet. Wybór odpowiedniej formy zależy głównie od rodzaju prowadzonej działalności. W obydwu przypadkach warto jednak korzystać z usług profesjonalnego biura rachunkowego, dzięki czemu specjaliści zajmą się dokładnie rachunkowością firmy.

Kategorie
Warto przeczytać
Jak powinna wyglądać polityka rachunkowości w firmie?
Nowoczesne przedsiębiorstwa muszą opracować i wdrożyć politykę rachunkowości. Stanowi ona zestaw zasad finansowych, zgodne z którymi prowadzone są księgi rachunkowe. Są to zatem konkretne reguły i praktyki przyjęte w...
Rankingi chwilówek online - jak wybrać najlepszą chwilówkę?
Codzienne życie stawia przed nami wiele wyzwań. Pośród różnorodnych czynności każdy ma swoje marzenia i plany. Realizacja hobby czy zakup wymarzonego sprzętu to tylko niektóre przykłady prowadzące do wzrostu zadowolenia...
Podaruj swoim pracownikom niezapomniane upominki na Wielkanoc
Święta Wielkanocne kojarzą nam się z wiosną, zielenią i radością. Co prawda, nie jest to okres tak kultywowany pod względem prezentów, jak Boże Narodzenie, ale nie zmienia to faktu, że warto obdarować swoich pracowników...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×