Czym się różni ryczałt od podatkowej księgi przychodów rozchodów?
Prowadzenie działalności gospodarczej jest związane z koniecznością rejestrowania wszystkich zdarzeń gospodarczych dotyczących firmy i na tej podstawie do naliczania oraz odprowadzania należnych podatków. Ilość i zakres formalności oraz obowiązków z tym związanych zależy w dużej mierze od formy prawnej, w jakiej funkcjonuje konkretny podmiot, a także od skali jego działalności.
Kiedy ryczałt, a kiedy podatkowa księga przychodów i rozchodów?
Firmy w zależności od swej wielkości i przepisów, na podstawie których działają, mogą wykonywać swoje obowiązki księgowe w formie ryczałtu ewidencjonowanego, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, karty podatkowej lub prowadzić pełne księgi rachunkowe. O przepisach regulujących naszą konkretnie działalność najwięcej wie biuro rachunkowe – w przypadku niepewności wskaże poprawną formę opodatkowania, a także zajmie się prowadzeniem księgowości.
Jednoosobowe działalności gospodarcze lub podmioty będące spółkami osobowymi - np. cywilnymi, partnerskimi lub jawnymi - mogą korzystać z form uproszczonych, jeśli przychody roczne nie przekraczają progu 2 milionów euro. W większości przypadków, przedsiębiorca może wybierać – po spełnieniu dodatkowych warunków – między podatkową księgą przychodów i rozchodów a ewidencją przychodów (ryczałt).
W pierwszym przypadku będzie się to wiązało z płaceniem podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych (17% lub 32%), tj. wg obowiązującej skali podatkowej, i pełną możliwością korzystania z ulg oraz możliwością rozliczenia się wspólnie z dzieckiem lub małżonkiem albo podatku liniowego (19%), który nie oferuje takiej szansy, natomiast niezależnie od wysokości dochodów pozwala na opłacanie podatku według jednej stawki podatkowej.
W drugim przypadku – niezbędne będzie płacenie tzw. ryczałtu ewidencjonowanego, który obejmuje niższe stawki, lecz jest zastrzeżony wyłącznie dla określonych branż m.in. działalności handlowej, robót budowlanych lub działalności w obszarze wolnych zawodów.
Jak wygląda księgowość na ryczałcie, a jak przy PKPiR?
W przypadku podatku ryczałtowego zapisy w ewidencji dotyczą wyłącznie uzyskiwanych przychodów. Nie trzeba w niej zamieszczać danych o ponoszonych kosztach, ponieważ nie są one brane pod uwagę przy rozliczeniach podatkowych. W PKPiR zapisuje się natomiast dane o wszystkich zdarzeniach – uzyskaniu przychodów, ale także poniesieniu wydatku związanego m.in. z zakupem towarów handlowych i niezbędnych usług, ponoszeniem kosztów działalności, jak również wypłatą wynagrodzeń pracownikom.
Najlepszym sposobem na rzetelne rozliczanie się z fiskusem jest zlecenie tego zadania doświadczonemu biuru księgowemu. Dobrym przykładem może tu być firma Bilans na Plus, zajmująca się obsługą ryczałtu, PKPiR, a także prowadzeniem pełnej księgowości.