Elementy obsługi księgowej
Zgodnie z ustawą o rachunkowości, każda firma jest zobowiązana do prowadzenia rozliczeń i sprawowania nadzoru nad księgami. W praktyce przedsiębiorstwa korzystają z usług wyspecjalizowanych ekspertów w zakresie księgowości. Może być to osoba zatrudniania przez firmą jako pracownik wewnętrzny. Można również skorzystać z usług zewnętrznego biura rachunkowego. Co wchodzi w zakres obsługi księgowej?
Obsługa księgowa jest konieczna, nawet jeśli prowadzisz niewielką firmę. Prowadzenie ksiąg to nie tylko wyliczanie zysków i strat, ale szeroki zakres działań, które trzeba przeprowadzać regularnie, by przedsiębiorstwo mogło funkcjonować efektywnie, a jednocześnie zgodnie z prawem. Przepisy mogą się zmieniać, a Tobie, jako osobie odpowiedzialnej za całokształt działalności firmy, może być trudno być z nimi na bieżąco. Dlatego powierzenie ksiąg w ręce specjalisty jest najlepszym rozwiązaniem. Co wchodzi w zakres zadań księgowego?
Czym zajmuje się księgowy?
Do zadań osoby prowadzącej księgi należy kompleksowa obsługa jednego lub kilku obszarów księgowości firmy. W zakres jej działań wchodzi nadzór nad należnościami, zobowiązaniami, środkami trwałymi przedsiębiorstwa oraz podatkami. Według pracownika Biura Rachunkowego Compo-System z Łodzi, konkretny zakres prac zależy od specyfiki, wielkości i branży w jakiej działa firma zlecająca obsługę. W zależności od tego, czy zakład zajmuje się produkcją, sprzedażą czy świadczeniem usług, specyficzne zadania księgowego będą skupiać się na nieco innych obszarach.
Podstawowe działania, jakie wykonuje osoba odpowiedzialna za prowadzenie ksiąg, dotyczą jednak podobnych zagadnień. Prowadzi ona ewidencję finansowo-księgową oraz księgę przychodów i rozchodów. Są to zbiory danych, które występują w każdej działalności gospodarczej.
Zadania księgowego
Przeważnie księgowy w firmie zajmuje się przygotowywaniem przelewów, obsługą kadr i płac, czyli wszelkimi rozliczeniami z pracownikami, takimi jak wypłaty wynagrodzenia, wyliczenia podatków i składek ubezpieczeń, a także rozliczaniem delegacji i podróży służbowych. Ważnym elementem obsługi księgowej jest również prowadzenie ksiąg przychodów i rozchodów. Jest to główny dokument w każdej firmie, który stanowi bazę do dalszych rozliczeń, takich jak odliczanie podatku VAT czy sporządzenie zeznań rocznych na potrzeby wewnętrzne przedsiębiorstwa oraz dla urzędów kontrolujących jego działalność, takich jak urząd skarbowy czy urząd statystyczny.
Warto pamiętać, że zatrudnienie skutecznego księgowego jest istotne nie tylko ze względu na wymagania prawne, ale również może znacząco wpłynąć na sposób zarządzanie firmą. Dlatego powinieneś dobrze zaplanować wybór osoby lub firmy, której powierzysz pieczę nad księgami swojego przedsiębiorstwa.