Jak powinna wyglądać polityka rachunkowości w firmie?
Nowoczesne przedsiębiorstwa muszą opracować i wdrożyć politykę rachunkowości. Stanowi ona zestaw zasad finansowych, zgodne z którymi prowadzone są księgi rachunkowe. Są to zatem konkretne reguły i praktyki przyjęte w podmiocie, służące prowadzeniu rachunkowości. Polityka rachunkowości stanowi oficjalny dokument, który jest opracowywany przez księgowego i zarząd. Dowiedz się, na co warto zwrócić uwagę w trakcie jej przygotowywania!
Najważniejsze elementy polityki rachunkowości
Polityka rachunkowości to reguły, które muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami. Muszą również uwzględniać specyfikę działalności organizacji. Ten dokument powinien obrazować rzeczywistą sytuację finansową podmiotu. Z tego powodu musi umożliwiać prezentowanie informacji znaczących dla oceny sytuacji majątkowej oraz finansowej przedsiębiorstwa. Powinien również opierać na zasadzie kontynuacji działalności w przyszłości, zasadzie memoriału oraz współmierności, wiarygodności i ostrożności.
Jak wskazują specjaliści Biura księgowego Selent&Słupina, dokument określany polityką rachunkowości wskazuje na wdrożone w organizacji:
plan kont,
sposób obiegu, przechowywania oraz archiwizacji dokumentacji finansowej,
sposób amortyzowania środków trwałych,
informacje o sposobie księgowania kosztów przynależących do roku poprzedniego, a realizowanych w roku następnym i wiele innych.
Jak tworzy się politykę rachunkowości w firmie?
W dokumencie tym powinny znaleźć się następujące informacje:
wyznaczony rok obrotowy i okresy sprawozdawcze,
zasady dokumentowania operacji dowodami księgowymi,
zasady wyceny i amortyzacji majątku,
sposób prowadzenia ksiąg,
oznaczenie planu kont,
zasady inwentaryzacji,
zasady archiwizacji dokumentów, okresy ich przechowywania,
metody prowadzenia wszelkich ewidencji,
zasady wyceny aktywów i pasywów,
zasady ustalania wyniku finansowego.
Biuro rachunkowe we Wrocławiu może pomóc w przygotowaniu tego dokumentu i wdrożeniu go. Dziki temu gotowa polityka rachunkowości uporządkuje i ułatwi pracę księgowym, kadrowym i całej firmie. Warto pamiętać, że muszą ją opracować jednostki, które mają swoją siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Polski. Są to spółki handlowe, Osoby fizyczne, spółki cywilne i jawne, a także spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro. Muszą ją wdrożyć również podmioty działające na podstawie przepisów prawa bankowego, o funduszach inwestycyjnych, o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.