Jak rozliczyć składki ZUS pracownika w razie uznania wypadku przy pracy?
Wystąpienie wypadku przy pracy nakłada na pracodawcę określone obowiązki. Wynikają one nie tylko z prawa pracy i przepisów BHP. Dotyczą także rozliczeń na gruncie składek zdrowotnych oraz wypłacanych z tego tytułu świadczeń. Ze względu na to, że dane zdarzenie często jest kwalifikowane jako wypadek przy pracy dopiero po naliczeniu wynagrodzenia, należy sporządzić korektę odprowadzonych składek. W jaki sposób to zrobić?
Czym jest wypadek przy pracy?
Tym mianem określa się zdarzenie, które spowodowało uraz lub śmierć (także w okresie 6 miesięcy od jego zajścia) i zostało wywołane przez czynnik zewnętrzny. Weryfikacją tego, czy daną sytuację można określić mianem wypadku przy pracy, zajmuje się ZUS. Najogólniej rzecz ujmując, są to wszelkie zajścia związane z wykonywaniem obowiązków służbowych nie tylko w siedzibie firmy, ale także w czasie podróży służbowej czy delegacji.
Stwierdzenie, że dana okoliczność była wypadkiem przy pracy, sprawia, że poszkodowany pracownik traci prawo do wynagrodzenia oraz zasiłku chorobowego z ubezpieczenia chorobowego. Jednocześnie jednak zyskuje prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego od pierwszego dnia niezdolności do pracy. Wypłacać je może pracodawca bądź Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Każda sytuacja wymaga odpowiedniego rozliczenia składek ZUS, ponieważ nierzadko zdarza się, że świadczenie zostaje przyznane po wypłacie wynagrodzenia.
Jak naliczać składki ZUS po wypadku przy pracy?
Do wypłaty zasiłku chorobowego za wypadek przy pracy zobowiązany jest pracodawca, gdy liczba pracowników zgłoszonych obowiązkowo lub dobrowolnie do ubezpieczenia chorobowego jest większa niż 20 osób. Zawsze bierze się pod uwagę stan na dzień 30 listopada minionego roku kalendarzowego. W takiej sytuacji podmiot zatrudniający musi dokonać korekty deklaracji rozliczeniowych, jak również wypłaconego wcześniej wynagrodzenia bądź świadczenia z ubezpieczenia chorobowego. Oznacza to między innymi wyrównanie ich do 100% podstawy wymiaru. Ponadto nadpłacone składki za ubezpieczenie zdrowotne trzeba zaliczyć na zaległe, bieżące, przyszłe lub zawnioskować o ich zwrot i następnie oddać je pracownikowi, gdy zostały one odprowadzone od wynagrodzenia chorobowego.
W tym celu składa się w imieniu osoby, która uległa wypadkowi przy pracy raportów korygujących za miesiące, w których rozliczenie zostało dokonane nieprawidłowo. Tym może zająć się na przykład biuro rachunkowe Gabrieli Ślufarskiej-Ucinek, znajdujące się w Głogowie. Do kompletnej dokumentacji zalicza się raport imienny ZUS RSA i ZUS RCA, a także deklarację rozliczeniową ZUS RCA. Takie same czynności obowiązują pracodawcę, gdy płatnikiem zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Analogicznie do tego, co zostało wspomniane wcześniej, taka sytuacja ma miejsce, jeśli do ubezpieczenia dobrowolnego lub obowiązkowego zgłoszonych jest mniej niż 20 osób.