Artykuł sponsorowany
Obsługa kadrowo-płacowa – wsparcie w dobie pandemii

Obsługa kadrowo-płacowa – wsparcie w dobie pandemii

Obsługa kadrowo-płacowa jest bardzo ważnym elementem funkcjonowania każdej firmy, niezależnie od tego, czy zatrudnionych jest kilku, czy kilkuset pracowników. Wsparcie w zakresie kard i płac w firmie nabrało szczególnego znaczenia w dobie pandemii. Zwłaszcza, że wielu pracodawców zdecydowało się na skorzystanie z pomocy państwa, co wiązało się z koniecznością m.in. zmniejszenia wymiaru czasu pracy.

Pomimo zniesienia niektórych restrykcji pandemia COVID-19 nadal trwa. Wiele firm wciąż boryka się ze skutkami kryzysu, a także musi poradzić sobie z nową rzeczywistością oraz koniecznością zmniejszenia etatów i zwolnieniami opiekuńczymi pracowników. Bez wsparcia doświadczonego biura rachunkowego obsługującego kadry i płace byłoby to zdecydowanie trudniejsze.

Zakres obowiązków w ramach obsługi kadrowo-płacowej

W standardowym zakresie usług kadrowo-płacowych znajdują się między innymi przygotowywanie i rozliczanie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, a także ich archiwizowanie. Tym samym na podstawie tych danych przygotowuje się listy płac oraz dokumenty związane z wynagrodzeniami. Konieczne jest również sporządzanie oraz składanie miesięcznych deklaracji związanych z podatkiem dochodowym zależnym od wynagrodzeń pracowników. Obsługa kadrowo-płacowa to również rejestracja zwolnień lekarskich i rozliczanie urlopów. Rzetelność i terminowość realizowanych zadań jest istotna nie tylko dla właściwego funkcjonowania firmy, ale przede wszystkim dla pracowników, którzy oczekują terminowości w kwestii wypłacanych wynagrodzeń i świadczeń.

Obniżenie wymiaru czasu pracy lub objęcie przestojem ekonomicznym

A to nadal tylko część czynności kadrowo-płacowych, wykonywanych w ramach obsługi księgowej firmy. Tymczasem po wybuchu pandemii sytuacja skomplikowała się jeszcze bardziej. Wiele przedsiębiorstw musiało zostać zamkniętych na bliżej nieokreślony czas. Pojawiła się również możliwość skorzystania z pomocy państwa, w ramach tak zwanej tarczy antykryzysowej. Zgodnie z ustawą przedsiębiorca mógł obniżyć wymiar czasu pracowników lub wprowadzić przestój ekonomiczny. Otrzymywał wówczas możliwość skorzystania z dofinansowania do pensji pracowników. Wiązało się to jednak z koniecznością podpisania aneksów do umów, a także koniecznością wypełnienia wniosków zawierających informacje między innymi o wysokości wynagrodzenia po obniżeniu wymiaru czasu pracy. Jednocześnie pracodawca mógł jednocześnie skorzystać z obydwu rozwiązań – części pracownikom obniżyć wymiar pracy, natomiast pozostałych objąć przestojem ekonomicznym.

To wyzwanie dla działów kadrowo-płacowych – zwłaszcza, że na pracowników objętych przestojem można otrzymać dofinansowanie w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia, natomiast w przypadku pracowników objętych przestojem połową wynagrodzenia pracownika, nie więcej jednak niż 40% przeciętnego wynagrodzenia – mówi specjalista z Financial Service Support, biura rachunkowego z Warszawy – Dodatkowo wymiar czasu pracy można obniżyć o 20%, nie mniej niż do 0,5 etatu. Do tego dochodzą pracownicy, którzy zostali skierowani na urlopy lub skorzystali z prawa do skorzystania z opieki nad dzieckiem. Na szczęście nasz zespół z powodzeniem poradził sobie w tej nietypowej sytuacji – dodaje.

Wsparcie w każdym zakresie

W zakres obsługi kadrowo-płacowej wchodzą również deklaracje i rozliczenia, zarówno miesięczne, jak i roczne. Także listy wynagrodzeń, wypłat oraz ewidencja czasu pracy – co zdecydowanie jest utrudnione w przypadku, kiedy większość lub nawet wszyscy pracownicy zostali oddelegowani do pracy zdalnej. To również ustalanie prawa do zasiłków oraz odpowiednie ich naliczanie (istotne zwłaszcza w przypadku zasiłków opiekuńczych w przypadku pracowników, którzy musieli zaopiekować się dziećmi). W skład obowiązków działu kadr i płac wchodzi również kontrola ważności badań lekarskich oraz szkoleń BHP. To wszystko, aby praca w firmie odbywała się płynnie i bez przestojów, a jednocześnie zgodnie z przepisami. Nie jest to zadanie łatwe nawet na co dzień – a w dobie pandemii tym bardziej się skomplikowało. Wsparcie biura rachunkowego w tym trudnym czasie z pewnością jest nieocenione dla wszystkich firm, które szczególnie mocno dotknął kryzys.

Kategorie
Warto przeczytać
Na czym polega obsługa kadr i płac?
Każda firma, niezależnie od swej wielkości powinna zapewnić swoim pracownikom odpowiednią obsługę kadrowo-płacową. Dla mniejszych firm, zatrudniających zaledwie kilka osób, utworzenie własnego działu kadrowo płacowego...
Jak prowadzić pełną księgowość?
Prowadzenie pełnej księgowości dotyczy przedsiębiorców, którzy nie wybrali uproszczonej formy i stosują się do przepisów z ustawy o rachunkowości. To co prawda bardziej złożony i skomplikowany rodzaj prowadzenia...
Lexis – usługi kancelarii doradztwa podatkowego
Lexis Kancelaria Doradztwa Podatkowego to firma zatrudniająca specjalistów, którzy świadczą usługi obejmujące wiele zagadnień m.in. prawo pracy, ubezpieczenia społeczne czy prawo handlowe. Zanim jednak zdecydujemy się...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×