Prawa i obowiązki biur rachunkowych
Od lat profesjonalne biura rachunkowe cieszą się popularnością pośród klientów. Przedsiębiorcy wolą, żeby wszelkie możliwe sprawy związane z dokumentacją prowadzone były przez osoby, które są do tego w pełni kompetentne. Sporządzanie sprawozdań finansowych czy prowadzenie ksiąg rachunkowych jest dla wielu właścicieli firm zwyczajną stratą czasu. Z tego powodu chętnie korzystają z usług oferowanych przez biura rachunkowe.
Jakie usługi mogą być świadczone przez biuro rachunkowe?
Biura rachunkowe mogą wykonywać wyłącznie te czynności, które zostały określone w przepisach. Jeśli więc klient chciałby, by biuro skonstruowało dla niego na przykład umowę cywilnoprawną, usługa nie może zostać zrealizowana, musi on wówczas skorzystać z pomocy radcy prawnego. Wszelkie czynności, które wyraźnie wychodzą poza zakres usług biura rachunkowego, nie mogą zostać wykonane – wyjaśnia ekspert z Biura Rachunkowego „Atoran” z Poznania.
Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości biura rachunkowe mogą prowadzić księgi rachunkowe. Ich zadaniem jest sumienne i prawidłowe wykonywanie potrzebnych obliczeń oraz sporządzanie odpowiednich zapisów w księdze. W tego typu dokumentach niezwykle istotne jest zachowanie chronologii odnotowanych zdarzeń (czyli na przykład sprzedaży towaru bądź usługi). Konieczne jest też systematyczne uzupełnianie księgi. Należy jednak pamiętać, że nigdy nie jest tak, że firma zlecająca biuru prowadzenie swojej dokumentacji jest w pełni zwolniona z wypełniania wszystkich obowiązków związanych z kwestiami rachunkowymi. Przedsiębiorcy są na przykład zobligowani do dostarczania biuru wszystkich dowodów księgowych.
Poza tym biura rachunkowe sporządzają konieczne sprawozdania finansowe. Zajmują się też regularnym ustalaniem i kontrolowaniem rzeczywistego stanu aktywów i pasywów. Czynność ta polega na przeprowadzeniu dokładnej inwentaryzacji istotnej dla sprawy dokumentacji klienta. Do zadań biur rachunkowych należy też wycena aktywów i pasywów, a także określanie wyników finansowych. Dodatkowo gromadzą one i przechowują wszystkie dowody księgowe oraz resztę dokumentacji, która wymieniona została w ustawie.
Kto jest odpowiedzialny za błędy w dokumentacji?
Należy pamiętać, że pomimo powierzenia biuru rachunkowemu prowadzenia swojej dokumentacji, przedsiębiorca nie jest zwolniony z odpowiedzialności za poprawność zapisów rachunkowych. Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest dbanie nie tylko o swoje interesy, ale także o wszelkie formalności związane z prowadzonym przez siebie biznesem. Tak naprawdę to właściciele firm są zobligowani na przykład do prowadzenia ksiąg rachunkowych, ich decyzją jest, że zatrudniają do tego profesjonalistów.
Nie można natomiast stwierdzić, że biuro rachunkowe w żadnym stopniu nie jest odpowiedzialne za poprawność przygotowywanej przez siebie dokumentacji. Podczas sporządzania umowy z biurem zawsze należy dokładnie ustalić, jakie będą jego obowiązki i za co będzie odpowiadać. W ten sposób uniknąć można wielu nieporozumień, a czasami nawet nieprzyjemnych konsekwencji prawnych. Poza tym warto dodać, że zgodnie z Kodeksem cywilnym każda osoba (tu: biuro rachunkowe), które wyrządziła szkodę drugiej stronie umowy, jest zobowiązania do jej szybkiego naprawienia. A zatem jeśli biuro popełni błąd w dokumentacji, to jest zobligowane do jego usunięcia.