Zasady sporządzania sprawozdań finansowych
Sprawozdanie finansowe, w myśl obowiązujących międzynarodowych standardów rachunkowości, ma za zadanie przedstawić w sposób uporządkowany sytuację finansową danego podmiotu gospodarczego oraz jego finansowe wyniki. Aby w pełni zrealizować to zadanie, musi ono być sporządzone wedle ściśle określonych zasad. Jakie to są zasady i czego dotyczą? Przeczytaj i sprawdź.
Podstawowa zasada sporządzania sprawozdań finansowych
Zasada rzetelnego i jawnego obrazu stanowi podstawową zasadę rachunkowości. Zgodnie z nią sprawozdania finansowe powinny przedstawiać obraz sytuacji majątkowej i finansowej podmiotu, którego dotyczy, w sposób pełny, uczciwy oraz zgodny z treścią ekonomiczną. Taki obraz zaś jest możliwy do uzyskania, jeśli przestrzegane są zasady takie jak: zasada ciągłości, zasada kontynuacji, zasada memoriału, zasada współmierności oraz zasada ostrożności.
Zasada ciągłości
Zasada ciągłości mówi o tym, aby przyjęte zasady rachunkowości stosować w sposób ciągły. Co to oznacza w praktyce?
Stosowanie się do zasady ciągłości w praktyce polega na przeprowadzaniu działań rachunkowych, związanych ze sporządzaniem sprawozdania finansowego, w taki sposób, aby w kolejnych latach obrotowych informacje z nich wynikające były porównywalne – wyjaśnia nasza rozmówczyni z Biura rachunkowego BR Napora w Lublinie.
Zasada kontynuacji
Zasada kontynuacji zaś polega na stosowaniu przyjętych zasad rachunkowości przy jednoczesnym założeniu, że jednostka, której sprawozdanie dotyczy, będzie w najbliższej przyszłości kontynuowała swoją działalność w zakresie, nieodbiegającym od obecnego. A zatem nie będzie także w stanie likwidacji bądź upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym.
Zasada memoriału
W myśl tej zasady w księgach rachunkowych podmiotu należy ująć wszystkie osiągnięte przychody oraz koszty, związane z tymi przychodami, które dotyczą danego roku obrotowego. Co istotne – niezależnie od terminu ich zapłaty.
Zasada współmierności
Aby utrzymać współmierność przychodów oraz związanych z nimi kosztów, do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zalicza się koszty bądź przychody, które dotyczą przyszłych okresów oraz koszty, które jeszcze nie zostały poniesione, a przypadają na ten okres sprawozdawczy.
Zasada ostrożności
Zasada ostrożności mówi z kolei o tym, że w wyniku finansowym – bez względu na jego wysokość – powinny zostać uwzględnione: wszystkie pozostałe poniesione przez jednostkę koszty operacyjne oraz straty nadzwyczajne, a także wszystkie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne i zyski nadzwyczajne. Ponadto uwzględnione powinny zostać także rezerwy na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń oraz zmniejszenia wartości użytkowej lub handlowej składników aktywów, a w tym również tych, które zostały dokonane w postaci odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych.
Na co jeszcze należy zwrócić uwagę w trakcie sporządzania sprawozdania finansowego?
Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego należy postępować zgodnie z zasadą indywidualnej wyceny, co w praktyce przekłada się na oddzielnym ustalaniu wartości poszczególnych składników aktywów i pasywów, przychodów i związanych z nimi kosztów, jak też zysków i strat nadzwyczajnych (zakaz kompensat). Decydując się zaś na wybór konkretnego rozwiązania, które dopuszcza ustawa i dostosowując je do potrzeb danej jednostki, powinno się zapewnić wyodrębnienie w sprawozdaniu wszystkich zdarzeń istotnych dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego podmiotu. Tak mówi bowiem zasada istotności.
Przy sporządzaniu sprawozdania majątkowego należy oczywiście pamiętać o tym, aby występowała zgodność i prawidłowość merytoryczna oraz aby spełniało ono wszystkie konieczne wymogi formalne. Nie może zatem zabraknąć odpowiednich pieczęci oraz sygnatur.