Diagnostyka komputerowa w serwisie samochodowym
Diagnostyka komputerowa jest usługą realizowaną już przez większość serwisów samochodowych. Nowoczesny sprzęt diagnostyczny pozwala szybko i bezproblemowo wykrywać i naprawiać usterki, które mogłyby skutkować poważnymi awariami na drodze. Na czym polega takie badanie techniczne pojazdu i jak się je wykonuje? Szczegóły poniżej.
Przebieg diagnostyki komputerowej
Do wykonania diagnostyki niezbędne jest podłączenie samochodowego komputera pokładowego, który steruje silnikiem oraz innymi podzespołami, do znajdującego się w warsztacie sprzętu diagnostycznego. W komputerze pokładowym zapisują się wszystkie informacje o błędach parametrów pracy auta, takie zapisy mają postać kodów, do których odczytania niezbędny jest specjalista.
Diagnostyka komputerowa pozwala wszelkie wykryć nieprawidłowości w obrębie układów napędowego i hamulcowego, sterownika silnika i jego poszczególnych układów, immobilizera czy ABS. Sprawdzeniu podlega również szczelność instalacji gazowej, układ kierowniczy, a także działanie amortyzatorów, resorów i elementów gumowych. W czasie diagnostyki komputerowej nie można pominąć też nadwozia pojazdu. Weryfikuje się poprawne ustawienie świateł, ale także stan powłoki lakierniczej oraz występowanie korozji czy innych uszkodzeń. Badanie kończy uzupełnienie protokołu diagnostycznego, w którym wyszczególnione są efekty przeprowadzonej diagnostyki, a także zawarte są informacje dotyczące m.in danego serwisu samochodowego, pojazdu i jego właściciela oraz wykonanych przez mechaników usług i wymienionych części.
Kiedy warto zabrać samochód na diagnostykę?
Regularnym badaniom diagnostycznym poddawane są samochody będące w użyciu w celu wykrycia usterek i naprawy ich. Ale nie tylko, bowiem równie często diagnostykę komputerową wykonuje się w używanych autach przed ich zakupem. Korzystając z tej usługi, na przykład w Spółdzielni Pracy Usług Motoryzacyjnych w Kwidzynie, można dokładnie zweryfikować stan techniczny pojazdu, bez konieczności rozkładania samochodu na części czy polegania jedynie na opinii sprzedającego. Zwłaszcza że używane pojazdy są dziś często kupowane niebezpośrednio od ich poprzedniego właściciela. Mechanik po zajrzeniu do komputera podkładowego wykryje oszustwo czy nieuczciwe praktyki np. cofanie licznika albo to, że auto w przeszłości uległo kolizji. Sprawne lub nie, działanie poszczególnych układów może mieć też wpływ na to, ile ostatecznie zapłacimy za używane auto, więc zabranie go na fachową diagnostykę z pewnością się opłaca.