Kiedy maglownica może podlegać regeneracji?
Maglownica, zwana fachowo przekładnią kierowniczą listwową, jest bardzo ważnym elementem, dzięki któremu samochód może prawidłowo skręcać. Odpowiada za przenoszenie ruchów rąk na kierownicy i zamianę ich w siłę osiową, która jest niezbędna do skrętu kół. Stan polskich dróg często przyczynia się jednak do zwiększonego ryzyka uszkodzenia maglownicy, dlatego warto poznać najczęstsze objawy awarii tej części układu kierowniczego.
Jakie rozpoznać uszkodzenie maglownicy?
Najczęstszą przesłanką do naprawy maglownicy są głośne stuknięcia słyszane przez kierowcę podczas wykonywania skrętów. Precyzja samego skręcania również odczuwalnie się pogarsza, co wpływa nie tylko na komfort, lecz także na bezpieczeństwo jazdy i – rzecz jasna – nie jest to wpływ pozytywny. Innymi objawami, które należy uznać za niepokojące, są m.in.:
- wyciek oleju hydraulicznego z układu wspomagania,
- nierówne siły wspomagania lewej i prawej strony,
- brak wspomagania jednej strony.
Jedną z metod, którą można zastosować, gdy maglownica ulegnie uszkodzeniu, jest oczywiście jej wymiana. Jednak to rozwiązanie jest kosztowne, a zazwyczaj awaria nie jest aż tak poważna, aby wymagała tak radykalnych kroków. Niedrogą i bardzo popularną metodą jest regeneracja przekładni.
Jak przebiega regeneracja maglownicy?
W procesie regeneracji maglownicy są usprawniane jej kluczowe elementy części składowe. Cylinder obudowy jest poddawany honowaniu, czyli precyzyjnemu wygładzaniu wnętrza. Listwy są wzmacniane poprzez nakładanie chromu technicznego, a jeżeli pojawia się na nich rdza, wykonuje się również szlifowanie ich powierzchni. Zawór dystrybucyjny jest z kolei regenerowany poprzez tulejowanie jego obudowy. Wszystkie elementy zostają ponownie złożone w jedną całość i odpowiednio uszczelnione. Kompleksowa regeneracja maglownicy odbywa się w trosce o to, aby do wnętrza nie przedostawały się zanieczyszczenia i pyły, które mogą w przyszłości negatywnie wpływać na jej funkcjonowanie.
Kupić czy naprawić maglownicę?
Jak mówi specjalista z firmy AutoUkład Andrzej Siwiec, regeneracja maglownicy jest o wiele lepszym rozwiązaniem niż jej wymiana na nową. Wiąże się przede wszystkim z dużo niższym wydatkiem, co nie jest bez znaczenia dla kierowców, a oprócz tego może być równie efektywna. Regeneracja maglownicy to bowiem zestaw kompleksowych działań, dzięki którym części układu mogą działać niemal jak nowe, a mechanicy dbają o to, aby warunki do wnętrza naprawianej przekładni nie przedostawały się niepożądane zanieczyszczenia. Dzięki temu maglownica może działać przez długi czas i problemy ze skręcaniem należą już do przeszłości. Może to być zatem rozwiązanie korzystniejsze finansowo niż wymiana, które jednocześnie przywróci temu podzespołowi pełnię sprawności.